Faceoff

Af Poul Høi 67

En skattefri fornøjelse ved at være på ferie hjemme i Danmark er at lede efter Trenden. Med stort “t.”

Akkurat som Holger i “Hvor er Holger” – så ved jeg, at den er der. Et eller andet sted i billedet er den bevægelse, som alle synes optaget af, et mærke, en mening eller en tendens, man skal bare finde den.

Og hvad er bevægelsen så p.t.?

Facebook – uden tvivl. Facebook.

Vi var dårligt nok kommet af flyet, før end taxichauffører og hotelreceptionister begyndte at tale om Facebook, og det fortsatte ferien ud. Familiemedlemmer og kolleger, kilder og kammerater. Facebook. Er du på? Og hvorfor ikke? Er du teknikforskrækket? Trenden med stort “t.”

Jeg har intet mod Facebook, ikke det fjerneste, det er et udmærket redskab; derimod har jeg noget imod manien.

Alle samfund oplever manier eller trender, men i Danmark synes manierne eller trenderne altomfattende og altafgørende, fra højre til ventre, syd til nord, uden dissens, og ve den arme stakkel, som af den ene eller anden grund stiller sig uden for det maniske regelsæt. Hvis det er en godartet mani, kan den have sin fordele. Få samfund kan affaldssortere som os, og vi kan vores økologi og vedvarende energi. Men omvendt – hvis det er en nulværdi, en ligegyldig eller direkte ondartet mani, så er det en anden historie.

Jeg har i de seneste år siddet gennem lange køkkenbordssamtaler om samtalekøkkener, fået oplyst højden af friværdien og præsenteret den uomgængelige nødvendighed af endnu en omfinansiering, hørt om Puma-sko og -tøj som det eneste ene, jeg ved mere om fladskærme end jeg orker at vide, ugebladene har fortalt mig, at nu skal jeg have udekøkken og sansehave og en lifecoach, og jeg er blevet belært om fremmede, der skal have en ækvatordåb af hån. Fra højre til venstre, syd til nord.

Og nu er det så Facebook.

Vi er næsten verdensmestre i Facebook, skriver medierne. Alle danskere vil om tre år være på Facebook, skriver medierne. Facebook er godt for børn, skriver medierne.

I Danmark hørte jeg om en kendt opinionsmager, som brugte sin juleferie på at skrabe sig et imponerende Facebook-vennekatalog sammen – det var ham liv og død om at gøre – og jeg kan forstå, at danske politikere bruger tid på at rekruttere journalister som Facebook-venner.

Begge dele, både den maniske opinionsmager og politikere i net-dating med journalister, rummer betænkeligheder i sig selv, men det er ikke den største.

Den største er derimod, hvordan geledsætningen gør Danmark mindre end Danmark er.

USA har også modefænomener, ingen tvivl om det, vi har også Facebook, mange er på Facebook, men jeg får aldrig stukket Facebook i synet, modefænomenerne bliver ikke så påtrængende og bydende nødvendige; Facebook bliver udvandet af MySpace, Twitter og Digg og Flickr og en hulens masse andre social net-redskaber, og Facebook bliver udvandet af mennesker og grupper, der mener noget helt tredje og fjerde og femte, og af tendenser, der går i en labyrint af andre retninger, og det virker aldrig som om, der udgår en befaling fra de rigtige meninger og straks farver den samfundet, som blæk farver vand.

Hvorfor har Danmark så Trenden med stort “t,” hvorfor er vi så uniformeret af øjeblikkets helt rigtige og uanfægtede tendens uden plads til dissens?

Formentlig fordi Danmark er så homogent, så monokulturelt, at der ikke er subkulturer, som straks bremser eller omformulerer en tendens og sender den i en ny retning, dialektisk giver tendensen en ny identitet; i stedet bliver tendenserne indestængte, vi står alle med O-mund og råber “Facebook!” – og ingen spørger “hvorfor det?”

Holberg ville have genkendt det, hvis han havde set det, og det er, hvad der gør Danmark mindre end Danmark er, og det er, hvad der cementerer nogle sandheder, som kun overlever som sandheder, fordi det modsatte aldrig bliver sagt. Sandhederne kan være flygtige som Puma og fladskærme, eller de kan være langvarige som velfærdsstat og politisk konsensus, og resultatet er det modsatte af et regnbuesamfund; det er et helt igennem ensfarvet samfund. Og det er mit nytårsønske for det gamle land:

At Danmark i 2009 – og apropos Holberg – bliver mere Rasmus Modsat end Rasmus Berg, mere eneren end bevægelsen og for alt i verden mere faceoff end Facebook.

67 kommentarer RSS

  1. Af Ingmar Bergmann

    -

    Max 5000 venner på Fecesbook er sgu da ikke ret meget.
    Og er folks selvopfattelse, som den fremstilles på Fecesbook i overensstemmelse med virkeligheden
    Jeg har min oprigtige tvivl for selv om man er ærlig kan man godt blive afsløret

  2. Af Kim Olsen

    -

    @Anders Andersen
    Så må du jo i gang med at lave et forum på FB hvor i arbejder for at Danmark skal være “ikke-homogent”.
    Hvem skal man stemme på for at få venligheden og tolerancen ind i Danmark igen? Det kan da ikke være venstrefløjen som benytter enhver lejlighed til at svine det borgerlige Danmark og specielt DF til. Eller det er måske denne helt specielle form for venlighed og tolerance du her vil introducere? Hvorfor tror du vi “bider os fast” i FB. Kunne det mon tænkes at det er et medie ligesom e-mails eller sms. Det smarte i Poul Højs indlæg er at han kan skrive nøjagtig det samme i morgen, bare om mobiltelefoner, TV, automobiler eller skummetmælk. Prøv selv at skifte facebook ud med en af disse ting, og teksten giver nøjagtig ligeså meget mening… Og imorgen vil de samme sure nikkedukker give ham ret og overfortolke teksten som du gør!

  3. Af Claus Sønderkøge

    -

    Der går jo ingen skår af mig for at oprette endnu en profil. Det gjorde jeg så på Facebook + Twitter i dag.

    Jeg var nysgerrig for at se hvad der kunne ligge bag den medie-hype. Jeg er desværre ikke blevet meget klogere. Det synes somom det er en adresseliste for mail-kommunikation. Det synes noget mere begrænset i sine funktioner end Messengers. Der synes ikke at være hverken Forum eller blog tilknyttet.

    På Der Spiegel tilbyder de at levere nyheder. Det gør andre måske også – men til hvilket formål.

    Barack Obama har en Twitter konto. Nu har jeg også en. Så får vi se om den er interessant at hacke.

  4. Af Bodil Dinges

    -

    @Anders Andersen,
    Det du siger afspejler meget mere dit perspektiv end danskernes som helhed. Du kalder det selvfedme. En anden kunne se noejagtig det samme og kalde det et sundt “self-image” med glaede og villighed til at dele deres begejstring med andre. Der er absolut ingenting forkert med Facebook. Der er nogle mennesker (danskere blandt andet) der er lidt for ivrige og frelste i deres nyfundne hobby. Vi kan heldigvis vaelge ikke at lytte til dem eller bede dem daempe det en lille smule.

  5. Af Carsten Bern

    -

    Samtidig glemmer forfatteren til bloggen (og nogle af kommentarene) at vi via Facebook vil se en række forretningsmuligheder, reklamer og formidling af diverse former for viden (både af den interessante og uinteressante slags). At DK er på forkant hvad dette angår, er kun yderst positivt og bekræfter at DK ofte er på forkant med globale trends.
    Ang. CS kommentar – så har du vist ikke brugt tid nok på FB til at karakterisere dem som en slags mail-adresseliste. Man kan vel også spille fodbold i 3 minutter og vurdere det er kedeligt fordi man ikke kan finde ud af det?

  6. Af Mogens Svendsen

    -

    For nogle år siden hed det Second Life. Alle skulle være med – nu er det forsvundet ud i glemslen.

    Mon ikke Facebook går samme skæbne i møde. Eventyret om Kejseren nye Klæ’r beskriver begge fænomener temmelig præcist.

  7. Af Carsten Bern

    -

    Yes, for det var nemmerlig også 1/3 af befolkningen der var på Second Life…eller…nå nej.

    Om det er FB, LinkedIn eller Twitter eller lignende er irrelevant. Pointen er at omfanget af og integrationen af ens sociale netværk i forretningslivet er støt stigende. Det er nemlig en tendens i det moderne samfund, hvilket de fleste sociologer vist kan bekræfte.
    Selv virksomheder som IBM søger jo at bruge FB lignende værktøjer, i forsøget på at komme FB agtige applikationer i forkøbet (grundet konkurrence hemmeligheder- og muligheder med mere, bl.a.).

  8. Af Lisa Fiil christensen

    -

    Jeg vil mene at det er en påstand at Danmark er så homogent. Jeg vil da sætte spørgsmålstegn ved hvor mange unge danskere med indvandre baggrund, der bor i de såkaldt socialt belastede områder, der bruger Facebook. Men de tæller måske ikke som en del af det danske samfund, eller? Der er heller ikke snak om fladskærme eller samtalekøkkener over deres middagsmad.

  9. Af Christian A

    -

    Dansk homogenitet – næppe. Og tænk på alle disse politiske partier vi har, gad vide hvad det så symboliserer.

    At vi er konsensus-søgende har da intet med homogenitet at gøre – men mere, at vi kan finde ud af at sikre effektivitet, herunder at vi så alle arbejder i den besluttede retning.

    Hvis man skal snakke homogenitet – så prøv at se på ikke mindst englændere og tyskere, som samler sig på feriesteder i sydeuropa; mange af disse kan ikke leve uden deres egen mad, herunder egne restauranter og barer. Det behøver danskerne ikke.

  10. Af Freddie Boysen

    -

    Uha uha jeg bruger hverken facebook eller mobil tlf. så jeg er nok håbløst bagud,men jeg kan da ikke se at der er noget galt i at folk bruger det, hvis det er det de vil bruge tid på og har det godt med.So what is the problem.

  11. Af B Muus

    -

    Sådan er det et faktum, at en befolkning på 300 millioner fordelt på fire tidszoner og et areal, der er sådan ca. 250 gange større en DK vil være mere varieret, anderledes, bredere, større, overraskende, vildt og wow end Facebook-land DK.
    Ærgerligt, ik’?

  12. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Et eller andet sted er der altid tale om ‘med-
    løberi’ af en slags – af bare angst for at være umoderne eller uden for det gode selskab -så som med tøjmærker i f sejlsport og golf, så snobbes der mere end sædvanligt af angst for ikke at være medlem af det ‘gode’ selskab – uanset om man har brug for en ‘Face-book’, et samtalekøkken, det rette outfit etc.

    Alting finder sit leje – og visse falder auto-
    matisk fra, når deres trend-sættende venner, de gerne vil snobbe for og sammen med, ven-
    der dit eller dat ryggen igen.

    Så bliver de egentlige og oprigtige brugere til-bage; men jeg finder Kirsten Jakobsen usmagelig i sin aversion imod jøder – her en 23-årig jøde, der tjener penge på enopfindelse, der tilsyneladende kan sige folk noget og på sigt være hjælpsom for visse – omend disse ‘mode-fænomener’ kan virke latterlige, fordi så mange er de rene og skin-barlige ‘medløbere’.

    Og – hvad angår Kirsten Jakobsens had til alle, der ikke er enten venstreorienterede eller palæstinensere – så en tendensen den samme, at der ikke tages kvalificeret stilling – men skæres over én kam.

    Omend verden ikke skal tåle, hvad der foregår i Israel; så har sagen flere sider – og så må vi komme ind og hjælpe og om nødvendigt sætte tingene bedre på plads om muligt eller i bedre relief for nogle.

    Ensidighed er ikke nogen kvalifikation i sig selv. Kan simpelthen bare være en form for medløb også eller forstokkethed. Og sågar
    narcissisme!

  13. Af Solvej Allen

    -

    ja ja, det var mig der skrev den første kommentar til dette indlæg en tidlig morgen før I andre stod op. Og startede med at skrive, at jeg efter nogle år i udlandet kan se den danske “selvfedme” men også må gribe i egen barm, fordi jeg nogen gange ser den i mig selv… Men jeg elsker vort land, og ved midsommer mest…. og jeg flytter ingen steder. Tænker bare, det var interessante observationer, Poul gjorde sig der. Sprogjongleren med udtryk som Rasmus Modsat versus Rasmus Berg og Facebook versus Faceoff mestrer kun Høy-mesteren. Og tankerne om danskernes lemming-gang minder mig lidt om dem Dr. Seuss gjorde sig da han skrev den fantastiske børnebog om “The Star-bellied Sneeches”… den bog kan varmt anbefales i denne sammenhæng!

  14. Af julie Lindegaard » Facebook som jobportal??

    -

    […] Høi har i sin blog beskrevet, hvordan han oplever facebook manien, når han kommer fra USA. Måske ser det lidt tosset […]

  15. Af Jimmi Hansen

    -

    Nedenstående gælder ifm alm menneskers brug af facebook – ikke foreninger mv som jeg kan se giver facebook en berettigelse.
    Jeg er ikke på facebook og har heller ikke tænkt mig at komme det. Der er rigeligt af tidskrævende “spam” fra venner og bekendte i forvejen via e-mail og sms, med vittigheder osv. Er andre opmærksomme på hvor meget tid der bruges på latterlige, forstyrrende og tidsrøvende vittigheds e-mails og sms’er? Folk er sgu begyndt at tage deres mobil med på WC og har den tændt i biografer fordi alle skal kunne komme i kontakt med dem hele tiden – så vigtig er DU sgu heller ikke!! Personligt fortrækker jeg at mødes med mine venner og bekendte, evt tale i telefon med dem – så får jeg en tovejs samtale med det samme incl. personlig kontakt/kropssprog og slipper for den upersonlige ved sms, mail og selvprominerende facebook.

  16. Af » iPad og maskinsværmere - blogs.berlingske.dk

    -

    […] som den så ofte gør, når vi taler om teknologiske nyskabelser, og som jeg også tidligere har påpeget med Facebook. Facebook er også fint, helt fint, og Facebook tjener et formål for millioner af […]

  17. Af Facebook som jobportal?? | Mikro Business

    -

    […] Høi har i sin blog beskrevet, hvordan han oplever facebook manien, når han kommer fra USA. Måske ser det lidt tosset […]

Kommentarer er lukket.