Ateisme kan også være ekstrem

Af Poul Høi 202

Den nye litteraturredaktør på DR2 er uden tvivl et spændende menneske – at dømme efter dette interview i Information.
Alberte Clement Meldal anbefaler en række anbefalelsesværdige bøger, og hun gør det begavet, og undervejs kommer hun så med en svidende lussing til kristne og kristendommen.
Hun udnævner Biblen til at være “den værste bog, hun har læst,” og hun siger:
“Jeg udviklede en form for allergi over for den bog. I dag er jeg glødende ateist. Kort opsummeret så synes jeg, at Gud er barnlig, hævngerrig og selvretfærdig. Jesus er en grandios selvovervurderende narcissist med offermentalitet. Jeg åndede lettet op, da jeg endelig kom til Nietzsche!”
Hendes udfald støder mig ikke, og jeg ville lade udfaldet passere, hvis ikke det er fordi, det er den slags, man hører hyppigere og hyppigere i de samtalende kredse, i Danmark og ude i den store verden, og det er den slags, der har Richard Dawkins som åndelig og retorisk fader.
Problemet med Richard Dawkins og med Alberte Clement Meldal er, at de argumenterer ud fra en karrikatur af deres fjender. Det er ikke usædvaneligt i en debat; venstreorienterede argumenterer også ofte ud fra en karrikatur af højreorienterede og vice versa, kødspisere argumenterer ud fra en karrikatur af vegaterer og vice versa – og så fremdeles – og det giver en mere farverig debat, men det er ikke nødvendigvis korrekt.
Problemet i alle tilfælde er ekstremisme, og ekstremisme har været et problem for kristendom og er til dels stadig. Kristendom i sin ekstrem fører til korstog og inkvisition og hekseafbrænding, og det fører stadig i dag til snæversyn og intolerance og direkte had og blodsudgydelse, ikke mindst i det land, jeg bor i.
Men det er ikke et problem, som er unikt for kristendommen. Det er et problem, som er unikt for ekstremisme. Ekstrem islam fører til det samme, ekstrem jødedom fører til det samme, selv ekstrem buddhisme fører til det samme. Det relativt værste folkedrab i verdenshistorien – Pol Pots mord på en femtedel af befolkningen i Cambodia – var inspireret af en ekstrem tolkning af buddhisme, men det får ikke mig til at betragte hverken Dalai Lama eller Erik Meier Carlsen som tilhængere af Pol Pot.
Problemet er ekstremisme, og det problem finder man også hos ateister.
Tag f.eks. følgende sætning fremsat af en dansk litteraturredaktør: “I dag er jeg glødende ateist. Kort opsummeret så synes jeg, at Gud er barnlig, hævngerrig og selvretfærdig. Jesus er en grandios selvovervurderende narcissist med offermentalitet. Jeg åndede lettet op, da jeg endelig kom til Nietzsche!”
En anden ateist åndede også lettede op, da han nåede til Nietzsche. Han skrev i 1908 “The Philosophy of Force,” og inpireret af den tyske filosof beskrev han, hvordan “frie ånder vil triumfere over Gud og følelsen af ingenting.” Hans navn var Benito Mussolini.
Problemet er ikke Biblen eller kristendom – eller ateisme; problemet er ekstremisme.

202 kommentarer RSS

  1. Af Anonym http://monclerclairy.tobiiro.jp/

    -

    Just about all of whatever you articulate is astonishingly legitimate and it makes me wonder the reason why I had not looked at this in this light previously. This particular piece truly did turn the light on for me personally as far as this subject matter goes. Nevertheless at this time there is one point I am not too cozy with so whilst I make an effort to reconcile that with the actual core idea of your position, allow me see just what the rest of your visitors have to point out.Well done.

  2. Af Niels Kjellerup

    -

    Ville blot ønkse dig tilykke med de 50 år. Jeg kommer ofte til Santa Fe og synes det er et af de bedste steder i USA. Ingen ekstremisme her.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info