Spred ben for Frankrig
118 kommentarerHan kommer lige til tiden.
Som regel tager det højest 48 timer efter en begivenhed, før end en fremtrædende fransk filosof er leveringsdygtig i et opsigtsvækkende synspunkt, som ikke nødvendigvis har andre kvaliteter end at være opsigtsvækkende.
Nu er der så gået 48 timer efter anholdelsen af chefen for IMF, Dominique Strauss-Kahn, og nu har vi ingen ringere end Bernard-Henri Levy på banen.
Han skriver i dag en artikel med overskriften “et forsvar for Dominique Strauss-Kahn,” og den er et langt angreb på de vederstyggeligheder, som politiet, dommeren, anklagemyndigheden, kommentatorer og ikke mindst medierne har udsat hans gode ven gennem 20 år, Dominique Strauss-Kahn, for.
Artiklen kan læses på originalsproget her og i en engelsk oversættelse her.
De har allesammen – vi har allesammen – gjort hans gode ven til “et brutalt og voldeligt individ, et vildt dyr… og det er umuligt.” Sådan er Strauss-Kahn ikke, skriver han.
Bernard-Henri Levy er naturligvis i sin gode ret til at tro på Strauss-Kahns uskyld. Hans loyalitet over for en ven-i-knibe er på mange måder et forsonende træk, og det er ikke problemet.
Problemet er derimod noget andet og noget mere alvorligt.
Mon ikke de fleste husker, hvordan Bernard-Henri Levy med krop og sjæl kastede sig ind i forsvaret for en anden god ven gennem x antal år, Roman Polanski? Hvordan han mente, at uanset hvad Polanski havde gjort og ikke gjort, så havde han forlængst bødet for det, og hans bidrag til menneskeheden opvejede i øvrigt et eventuelt gammelt fejlskøn. Samleje med en 13-årig “er ikke den dødelige forbrydelse, som mange vil gøre det til,” skrev han dengang.
Nu skal vi ikke procedere Polanski-sagen igen, men jeg fornemmer den samme tankegang i hans forsvar for Strauss-Kahn: At måske forgreb IMF-chefen sig oralt og analt mod en 32-årig afrikansk stuepige på Sofitel i New York, men hvor vigtigt er det i den store sammenhæng? Er det trods alt ikke vigtigere at have en mand som Strauss-Kahn, der kan tæmme verdensøkonomien og Frankrig? Giver den franske politiker ikke mere til menneskeheden end han tager fra den? Og burde vi ikke tage det i betragtning?
Igen:
Det er muligt, at Strauss-Kahn er uskyldig i sexovergreb, men Bernard-Henri Levy er til gengæld – og uden tvivl – skyldig i en form for udsøgt snobberi for de kloge og magtfulde, eller i det mindste for nogle af dem. Man kan mene, hvad man vil om omverdenens reaktion på anholdelsen af Strauss-Kahn, men reaktionen er ikke anderledes end i hundredevis af andre sager, hvor vi ikke har hørt så meget som en enstavelses-indvending fra Levy. Men så snart vi nærmer os venstre bred på Seinen, og så snart vi nærmer os hans café-bord, så skal vi skamme os over …alt.
Jeg tænkte på det samme, da jeg i går læste socialistlederen Segolene Royals reaktion på sigtelsen mod Strauss-Kahn. Hun sagde, at hendes tanker var “hos manden og hans familie.”
Måske er det bare mig, der er blevet en anelse blød med årene, men i sådan en sag er mine tanker i noget højere grad hos offeret, f.eks. hos den 32-årige afrikanske stuepige, eller hos den 13-årige pige, som Roman Polanski tog sig af. Og ikke mindst når der er tale om ressourcesvage mennesker. Når der er tale om en stuepige, som bor alene med sin datter i en lille lejlighed i Bronx, eller om en mindreårig pige, som en kendt filminstruktør overhælder med piller og champagne og derefter forbryder sig mod.
Levy skriver det ikke, men det er som om, jeg hører ham hvisle mellem linjerne – at ofrene bare er les classes inferieures, mens han og hans venner netop er den klasse, som bidrager så meget og så stort til menneskeheden, at les classes inferieures engang imellem må placere sig i horisontal v-stilling og byde sig til og uden bagefter straks at fare til politiet og pressen og gale op. Og hvis de alligevel gør det, så skulle de – og så skulle vi – skamme os.
Jeg beklager.
Jeg har min egen mening om hvem, der bør skamme sig, og Bernard-Henry Levy kan begynde med sig selv.
118 kommentarer RSS feed
Kunne man ikke have anvendt en knap så vulgær overskrift?
Poul Høi falder med denne klumme i samme ”fælde” som hans kollegaer herhjemme og i udlandet, nemlig at Dominique Strauss-Kahn jo nok er skyldig i sigtelsen om voldtægtsforsøg, fordi en 32-årig kvindelig stuepige påstår det. Men politiet i Washington er dårligt nok kommet i gang med efterforskningen og opklaringen af sagen, før den kendte franskmand er dømt ude af IMF-fonden og fransk politik samt alle medier, og derfor stinker historien langt væk af et politisk komplot imod Strauss-Kahn.
Det hele går for hurtigt!
Strauss-Kahn er reelt allerede dømt for voldtægt i mediernes øjne, men også af franske politikere og forfattere samt andre fremtrædende personligheder, der overhovedet ikke tænker over den såkaldte katalysator i retsplejen der hedder, ”at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist”. IMF-chefen er altså foreløbig kun sigtet for voldtægt, fordi politiet i Washington kun har stuepigens påstand for det skete, men en sigtelse kan altså frafaldes senere.
Mine egne instinkter som ganske almindelig borger siger, at Dominique Strauss-Kahn er blevet udsat for et ”setup” af politiske modstandere eller andre, der for alvor vil miskreditere ham. For hvorfor i alverden skulle en sexglad mand, der kunne bestille og købe de smukkeste dyreste ludere til at besøge sig i suiten på Sofitel Hotel i Washington, sætte hele sin karriere og anseelse på spil ved at forsøge at voldtage en anonym stuepige?
Det er svært at tro på.
Med hensyn til Bernhard-Henri Levys forsvar af Dominique Strauss Kahn kan man faktisk kun have respekt, for her er der i det mindste èn mand i det franske politiske etablissement, der tør sætte navn og rygte samt ære ind på sin klare mening om, at hans ven IMF-chefen ikke har begået en så uhyrlig forbrydelse på et luksushotel i Washington, og derfor er henvisningen til hans tidligere forsvar af Roman Polanski egentlig fuldstændig irrelevant.
Næh, historien oser lidt for meget af en ”arrangeret” forbrydelse, hvor en stuepige er blevet korrumperet økonomisk til at fremkomme med påstand om voldtægtsforsøg fra Strauss-Kahns side, for der mangler stadig en grundig teknisk efterforskning af hendes anklage mod en 62-årig mand, og når den er overstået skal en statsadvokat først tage stilling til om efterforskningsmaterialet virkelig rækker til en tiltale med anklageskrift foran en dommer.
Men i Frankrig er han allerede dømt færdig.
Både som politiker.
Kommende præsident.
Og som menneske …
Ole Brockdorff har fuldstændig ret! Som DSK’s forsvarer også vil understrege som en del af forsvaret var hun simpelthen ikke smuk nok til at DSK ville voldtage hende! Det er klart at en mand i hans position kun køber super kvalitet. Han er ikke en mand af samme støbning som de mange mænd der frekventerer usle bordeller og voldtager lænkede og dopede rester af det der engang var kvinder… Og retfærdiggørelse, forsvar af hans handlinger via lamme konspirationsteorier skal nok få understreget det altoverskyggende budskab: Kvinder er legetøj man enten køber eller blot bruger, til lyst.
Enig med Ole og Christian, selv om jeg måske har en noget mere anløben opfattelse af magtmenneskers seksualitet. Hvad er det sjove i at voldtage en luder? Hvis ikke man kan røvpule hvem man har lyst til, er der jo ingen ide i at være IMF-chef.
Strauss-Kahn bedyrer selv at han har et alibi, så skal vi ikke lige høre hvad domstolen har at sige? Og for lige at sætte tingene i perspektiv:
Bortset fra Bernard Madoff, der begik den dødssynd at stjæle fra de rige, er der ikke een eneste person, der er blevet straffet i forbindelse med subprime-krisen, og der er ingen udsigt til at de bliver det. De er faktisk blevet belønnet med astronomiske bonusser.
Voldtægt er i den sammenhæng i petitesse-afdelingen.
underligt at han ikke havde diplomat status
Jeg har min egen mening om hvem, der bør skamme sig, og Poul Høj kan begynde med sig selv.
Det er saare simpelt; – hvis Strauss-Kahn checked udaf Sofitel’et foer stuepigen blev overfaldet, er det at se paa video-optagelser. Sad han med sin datter paa en restaurant og spiste lunch, er dette ogsaa optaget, og der ville vaere 30 vidner+, der kan bekraefte hans uskyld. Saa forholdte det sig saaledes var han allerede paa fri fod. Tro ikke den amerikanske justits er idioter.
Manden er chef for en organisation, hvor man maa gaa udfra, at vil han have sex, saa ikke ved at angribe en sagesloes hotel-medarbejder – totalt latterligt – men enten ved at ringe til en Escort, eller hvis han har tendenser i retningen af voldtaegtsforbrydelse, hive i en hue og stille sig nede i parken. Det er jo ikke saadan, at han ikke er klar over hans stilling og integritet. Havde han gjort samme i Paris, var han ogsaa blevet hevet for retten.
Saa maaske vi blot boer indstille os paa, at vi har en psykopat til at passe paa vores penge…..der er jo ikke langt fra klogskab til vanvittig, naar foerst IQ’en er hoej. Strauss-Kahn synes at have slaebt rundt paa en fejlopfattelse, af hvad der er seksuelt rigtigt og forkert i aartier. Havde han opsoegt hjaelp laenge foer, havde han maaske ikke siddet i spjaeldet idag.
Hvis der er én som bør skamme sig, er det Poul Høi.
Jo, offeret og skurken er allerede fastlagt, det giver jo sig selv, at den mægtige IMF Direktør – oven i købet franskmand ! – er 100% skyldig i anklagen.
Det behøver Poul Høi da ikke en dom eller retssag for at konstatere.
“uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole og American University i Washington DC” herregud !
Iøvrigt er der da vist ikke synderligt mange fællestræk mellem hvad Levi egentlig skriver og hvad Poul Høi “fornemmer” at han skriver.
Det værste er den magarrogance den slags mennesker udviser. Hvad laver en embedsmand en suite til 30.000 kr om dagen – er han en gud eller en rock star?
Disse eksempler på magtarroganse ses også i Danmark, hvor politikere flyver i privatfly eller forsvarets fly selv om der er afgange hver time med rutefly, politikere der flyver på buisness class på deres “studie ture” til USA og andre eksotiske steder, når brixtofte drikker rødvin til 9000 kr flasken på andres regning.
Hvem betaler disse arrogante og højrøvede politikere og embedsmænds overforbrug? Det gør os skatteborgere… Vi flås hver måned, mens selv samme politikere og embedsmænd opfordrer til mådehold og at vi skal spare. Se DET er klamt…
Jeg mener ikke en hujende fis om guttens skyld/ikkeskyld.
Det overlader jeg til retten, hvor parterne kan fremlægge deres argumenter.
Jeg har ikke set disse partsindlæg med diverse “beviser”.
Har I andre set det?
Skal man ikke vente med diverse konspirationsteorier?
Syng med, Poul Høi (du kan den godt):
Hun var fattig, men så ærlig
hun var barndomshjemmets pryd
men en rig mand blev begærlig
og så tog han hendes dyd
/ Sådan er kapitalismen
utak er de armes løn
det´ de riges paradis, men
jeg syn´s fa´me det er synd /
*fnis*
Men når sarkasmen er lagt til side, så ville det måske være på sin plads at vente med at fælde dom, til sagen er bedre belyst. Han påstår jo trods alt at have noget så eksotisk som et alibi, ing?
I den aktuelle politiske situation så kunne jeg forestille mig et tilsvarende og tidssvarende VK-slogan: Spred ben for Pia (hvor vi i bedste liberale ånd ser bort fra de kønstekniske detaljer og nøjes med at betragte princippet i sagen).
Jeg har prøvet det på min egen krop !
Jeg er en 48 årig dansk forretningsmand i Litauen. Jeg havde en affære med en pige ( påstået jomfru på trods af politiet fandt dna fra ukendt person i hende ). Jeg er anklaget for voldtægt, af en pige der kommer hjem til mig en lørdag aften kl. 2130 og deler knap 4 fl. vin med mig. Da hun ikke vil gå dagen efter, ringer hun skjult efter politiet og påstår at jeg har tilbageholdt hende.
Det kostede mig deltagelse i mine 2 firmaer, 12 måneders isolation i mørke uden sprog. En retssag, hvor alle ved systemet er pivulovligt ( et EU land ? ), en mor der ikke er menneske mere – hun fik 2 blodpropper og højre hjernehalvdel er kraftigt beskadiget. jeg er konstateret medium depressiv. jeg er afvist engelsktalende læger 4 gange i fængsel. Medier afvist at se mig i fængslet.
Jeg er afvist efter min løsladelse, at tage hjem til Danmark i 2 dage for at se psykolog, læge, psykiater, og alvorligt syg mor. Svaret på min anmodning var – Aflever dit pas – da du pænt sprøger om at rejse til Danmark.
Senest har retten besluttet at jeg nok er til fare for mig selv – og idømt mig anbringelse på Litauisk mentalhospital. jeg smiler – da det igen viser at retten ikke følger logik, men tidligere soviet praksis – at dem der taler imod systemet, skal ned med nakken.
Jeg blev hængt ud i lokale medier og i ekstra Bladet i Danmark.
Beskydt for alt det værste. Da jeg talte med Ekstra Bladet efter min løsladelse – inviterede jeg dem til at komme og interviewe mig og se fakta – men det var ikke interessant.
Min sag har verseret i 2 år og er endnu ikke afsluttet. Jeg har for min del sat mig op imod det Litauiske retssystem – da politi placerer blod på mit tøj – fra migselv, uden at jeg har nogen sår konstateret af læger, at retten følger avisen og avisens topadvokat agerer som advokat for pigen selv. Sagen og systemet fungerer ikke efter EU normer – og jeg forstår ikke at EU ikke sætter spilleregler op for tidligere østeuropæiske lande, hvor man kender tidligere praksis, der ikke er forenelig med EUs målsætninger om basis rettigheder.
Alle har så mange gode meninger – inden fakta end er blevet fremlagt. Men det er jo medie møllen, der skal koge suppe på ulykker, uheld og andet.
Poul Høj, og andre – afvent til fakta foreligger ! Tak.
Hvor er det et typisk dansk stammesynspunkt Poul Høi her fremfører. Det eneste vi kan finde ud af er at pege fingre af andre ved enhver given lejlighed (især franskmændene) da det jo åbenbart er den eneste måde vi selv kan komme til at se større ud mens vi drømmer om friværdi og efterløn.
Det undrer mig bare at man ikke mobiliserede den samme foragt da Jørgen Leth havde et lignende eventur. Han blev istedet udråbt som folkehelt og en stolt repræsentant for vikingemanden, der ellers er blevet undertrykt af feminisme igennem 40 år,
At franskmændende kan mobilisere en holdning inden for 48 timer skyldes måske et højere uddannelsesniveau og dermed evne til at formulere sig end vi danskere der på godt og ondt er en nation af bønder og fiskere.
Jeg kunne så godt tænke mig at vi blev bedre til at beundre og mindre fokuseret på at vise foragt for alle andre end os selv.
Franske toppolitikere har åbenbart et vildt sexliv.
Fra Telegraphs artikel “Frédéric Mitterrand admitted to paying for sex with ‘young boys’ in Thailand” om den franske kultur- og kommunikationsminister Frederic Mitterand:
“Frédéric Mitterrand, France’s culture minister, was under pressure to resign after it emerged that he had admitted to paying “young boys” for sexual acts while on holiday in Thailand.
The revelations in his 2005 autobiography “The Bad Life” have come back to haunt Mr Mitterrand after he emerged as one of the most vociferous defenders of Roman Polanski, the film director currently detained in Switzerland in connection with an outstanding conviction for unlawful sexual intercourse with a 13-year-old girl in the US in 1977.
In his book, Mr Mitterrand, the nephew of the late Socialist president François Mitterrand, wrote: “I got into the habit of paying for boys…All these rituals of the market for youths, the slave market excite me enormously.
“One could judge this abominable spectacle from a moral standpoint but it pleases me beyond the reasonable.”
Curiously, there was little outcry when the book was published in 2005. However, Mr Mitterrand’s tastes were brought to the fore on Monday by Marine Le Pen, daughter of the far-right National Front leader, Jean-Marie Le Pen, on a political chat show.
Miss Le Pen read out a passage in which Mr Mitterrand wrote: “The profusion of very attractive and immediately available young boys puts me in a state of desire that I no longer need to hinder nor hide…as I know that I will not be refused.
Her call for his resignation has become an internet hit.
On Tuesday, the opposition Socialists joined the chorus of outrage. Benoît Hamon, the party spokesman, said: “As a minister of culture he has drawn attention to himself by defending a film maker and he has written a book where he said he took advantage of sexual tourism. To say the least, I find it shocking.”
“Xavier Bertrand, the head of Mr Sarkozy’s right-wing UMP party, defended Mr Mitterrand. “The Socialists are now on the same ground as the extreme right, it’s incredible. One is not obliged to use private life for political ends,” he said.
Mr Mitterrand, who joined the cabinet in June, was considered a great catch for Mr Sarkozy and proof of his “open” style of government; the minister comes from a grand Socialist family and is admired by many in the Left-wing cultural establishment. Carla Bruni-Sarkozy, the first lady, was said to have had a hand in his nomination.”
Ifølge en del kommentatorer skriver Mitterand bl.a. om, hvordan sexslavehandlen i Thailand fascinerede ham umådeligt.
Men Mitterand klarede frisag, ved at påstå, at bogen var en “fiktiv selvbiografi”.
Hvilken dansk toppolititiker var det nu, der, under en konference om børneprostitution, blev personligt skandaliseret, fordi han besluttede sig for at bevise, at det var muligt at skaffe en barneluder på en halv time i Paris?
Overskriften er uheldig :(
Teksten er jeg fuldstændig enig i :)
Generelt er der tale om magtfulde personer, der har mistet jordforbindelsen. De tror at de er udødelige og urørlige. De mangler moral og etik.
En pinlig berørt franskmand
Kære Poul Høi
Tak for dit indlæg. Jeg læser dem altid med stor fornøjelse.
Jeg tror desværre at du skriver for den forkerte avis og henvendt til det forkerte publikum. Det er indlysende at din pointe går fuldstændig ram forbi.
Jeg er mangeårig læser af Berlingske Tidende, men har i længere tid måttet konstatere at jeg ikke befinder mig godt i selskabet. Hovedparten af skribenter og analytikere på bladet har efterhånden distanceret sig fra almindelig anstændighed i en uacceptabel grad og det københavnske og nordsjællandske parnas labber det i sig, som var det fløde.
mvh.
En frafalden
Dr. Finn Majlergaard minder i betænkelig grad om en vis figur hos Holberg, der også havde meget store tanker om franskmændene. Og nej, franskmændene har ikke et højere uddannelsesniveau end danskerne, tværtimod så er procenten af analfabeter langt højere i Frankrig end i Danmark. Og betragter man de franske byers forstæder, så vil man betænke sig på at kalde Frankrig et civiliseret land. Forstæderne ligner fuldstændigt Congo, både hvad beboerne og deres optræden angår. Den liderlige finansmand er i øvrigt slet ikke franskmand men nordafrikansk jøde, hvad han selv omhyggeligt har gjort opmærksom på.
Det her er desværre bare endnu et eksempel på en magtsyg mand der tror han bare kan tage og tage og få og få og er vant til at man lystrer ham. En mand der lader sig styre af underlivet i stedet for hjernen.
Typisk for mange mænd at de straks tror at de fleste af disse mænd ikke har gjort noget galt og aldrig kunne finde på det, men at det til gengæld er en forsmået pige der har meldt ham på falsk grundlag.
Skam jer!
I øvrigt er Bernard Debré den eneste politiker i Frankrig (UMP medlem af nationalforsamlingen), ud over Marine Le Pen, der bryder tabuen og snakker om hykleri.
Bernard Debré påstår at det ikke er første gang Dominique Strauss-Kahn overfalder sexuelt en stuepige på selvsamme hotel.
Det kan I høre her (på frank ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=NniBaGRrDlo
“Det undrer mig bare at man ikke mobiliserede den samme foragt, da Jørgen Leth havde et lignende eventyr.”
Kalder du Strass-Kahns påståede voldtægt af en stuepige for et eventyr?
Det er forargeligt, at Leth leger koloniherre og indirekte betalte sin koks datter for sex, ved at finansiere hendes skolegang, men det er ikke et decideret overgreb. Det forargelige er, at Leth udnyttede sin koks og hendes datters afhængighed af ham i det ekstremt fattige land, til at betale sig til sex med datteren.
Leth blev desuden fyret som konsul i Haiti, fyret som kommentator i Tour de France, samt lagt for had af halvdelen af kulturparnasset. Men det er lykkes ham, at kæmpe sig tilbage i varmen, ved aldrig at medgive skyld og ved at blive ekstra produktiv her i Danmark.
Amerikanernes forargelse over Polanski skal ses i lyset af deres dyrkelse af Woody Allan, men han er måske også mere populær i Europa – især i Frankrig…
Carla Bruni-Sarkozy havde angiveligt en finger med, da Frederic Mitterand blev Frankrigs kulturminister og hun var også hans stærkeste forsvarer, da offentligheden krævede, at han gik af, fordi han havde skrevet om, hvordan han havde købt “unge drenge” til sex i Tahilandske bordeller, som han kaldte et sexslave marked.
Hun medvirker i en film af Woody Allan, der jo er gift med sin tidligere kones adoptivdatter. Filmen deltager i dette års cannes-festival…
“Carla Bruni-Sarkozy, the First Lady and former model, has a cameo in Woody Allen’s romantic comedy “Midnight in Paris,” opening the festival tomorrow.”
Det er da godt nok gået hurtigt – for hurtigt – for hovedparten af dem, der har lavet kommentarer til dette indlæg.
Har I slet ikke læst, hvad Poul Høi skriver? Hans indlæg handler om Bernard-Henry Levy og hans måde at forsvare en bestemt opførsel fra en bestemt gruppe på. Ikke om Dominique Strauss-Kahn og hvad han har eller ikke har gjort.
Poul Høi dømmer lige præcis ikke Strauss-Kahn i sit indlæg. Han dømmer Levy. I mine øjne med rette.
Læs Politikens seneste artikel om Strauss-Kahn. Den underbygger i den grad, at der er tale om et setup. Og til dig, Poul Høi, så er jeg noget chokeret over, at en dansker som du, veluddannet, velinformeret og velbegavet, er blevet så amerikaniseret, at du kan forarges over, at den franske filosof Bernard-Henri Levy igen forsvarer en højt profileret franskmand, denne gang en IMF-chef og det bedste bud på en præsidentkandidat for de franske socialdemokrater. Lige som han forsvarede den ligeledes højt profilerede polak, Roman Polanski, en på mange måder genial filminstruktør, som har boet i Frankrig det meste af sit liv. Jamen anklagen mod Polanski er totalt forældet og noget latterlig, ikke mindst i lyset af, at ”ofret” på enhver måde udtrykkeligt har frabedt sig en genoptagelse af den sag. Det er amerikansk højreorienteret, puritansk, oversnerpet småborgerlig moralisme og dobbeltmoral, som den også kom til udtryk i Clinton-sagen i sin tid, som jo også var latterligt blæst op og stank langt væk af politisering og forsøg på at få ham væltet. Clinton havde ganske vist et forhold til den unge praktikant, men den unge praktikant var mere end villig, så det var – når det kom til stykket – helt og aldeles en privatsag.
@Anne J.: Uanset hvad du bør mene om mænd, bør han så ikke have en retfærdig retssag førend du dømmer ham på forhånd?
Derudover, virker der super udnerligt at han skulle begå en så desprat handling.
p e t e r g.
———————-
hvor “SIMPEL” kan du blive -
VAR DER IKKE EN JEPPE KOFOED – der krævede “SPREDTE BEN”
hos en kursist – i hans varetægt.
Jeg synes mange af kommentarerne helt overser Poul Høi budskab.
Jeg læser således ikke PH’s indlæg som omhandlende Dominique Strauss-Kahn, heruner om han er skyldig eller ej. Men derimod at PH er forarget over den måde som Bernard-Henri Levy forsvarer Dominique Strauss-Kahn – og det er jo et helt andet sprøgsmål.
Jeg har ikke læst Bernard-Henri Levy artikel, men husker min egen forargelse over hans og andre holdning til Roman Polanski problemstillingen.
Spørgsmålet er om alle skal være lige for loven, og det er der noget der tyder på at Bernard-Henri Levy ikke synes – og det er vel ok at være forarget over det.
Personligt håber jeg for Dominique Strauss-Kahn at sagen er en misforståelse og at han er uskyldig, men med den smule vi indtil videre at kunnet læse os til ser det tvivlsomt ud. Viser det sig at forholde sig anderledes bør vi nok rette vores vrede mod den i så fald usædvanligt ringe og ensidige mediedækning.
Er man ikke uskyldig indtil det modsatte er bevist? Og må jeg så henvise dig til Politikens sidste nye input i sagen? Hvis dette står til troende så er der æg i ansigtet på ame. politi og der tegner sig et dystert billede af fransk indenrigspolitik, der er mere snavset end godt er.
Der er tweeted om sagen før den blevet kendt i USA af Sarkozy støtter og S-K har selv udtrykt, at han var bekymret for at falde i en ‘honey-trap’, og med den position og de mål han har for fremtiden, skal man vel være helt ud i tågerne for at servere sig på et fad?
Så er dette et komplot mod en kommende præsidentkandidat, mod IMF eller ??? Tilsyneladende spiste S-K også frokost med sin datter på det tidspunkt han mentes ifærd med at jagte stuepigen.
Så tilsyneladende er der meget mere i denne sag end man først tror.
@Jacob R: Ja ligesom det virkede superunderligt at Clinton begik den desperate handling overfor sin unge praktikant Miss Lewinsky. Ligesom det virker underligt at Brønderslev faren tvang sin datter til at ‘elske’ med en hest…Ska jeg fortsætte?
@ Anne J
Ro på!
Skal vi ikke lige først finde ud af, om manden er skyldig eller ej.
Du gør dig skyldig i det samme, som du beskylder mændene for.
Du springer til den konklusion, som passer dig selv bedst. Nemlig at naturligvis har kvinden ret, og alle mænd er nogle svin.
@Jacob R: mht at dømme på forhånd kan jeg blot sige ‘lige over’ til de mænd herinde der ligeledes på forhånd dømmer pigen som en forsmået pige der har anmeldt ham på falsk grundlag, måske fordi hun blev bitter over at hun ikke var køn nok til at han gad hende, eller for at ødelægge det for ham, eller fordi der ligger noget poltitisk bag og at hans modstandere har planlagt det osv osv.
Hvad der er foregået i Strauss-Kahns hotelværelse, skal en amerikansk dommer nu tage stilling til. Det var en DOMMER, Høi.
Vi har endnu ikke hørt forsvarerne sige noget, til gengæld er der kommet oplysninger fra Frankrig, som får sagen til at se noget speciel ud.
De, som har dømmekraften i behold, venter foreløbig på bevisførelsen i sagen. Publikationerne i Pilestræde kaster sig derimod igen ud i øvelsen som folkedomstol. Alt sammen med den virkning, at folks retssikkerhed tilsidesættes.
Det er mageløst, og så i en borgerlig avis.
“Er man ikke uskyldig indtil det modsatte er bevist?”
Det er , Wellconnectede, intelligente og/eller rige forbryderes motto. De har råd til de rigtige advokater.
Man er selvfølgelig ikke uskyldig, hvis man faktisk har gjort det, man er anklaget for. Man er heller ikke uskyldig, hvis man har gjort det, man er tiltalt for, selvom retten ikke kan bevise, at man har gjort det.
Og man er heller ikke uskyldig, hvis forbrydelsen aldrig bliver opdaget og anmeldt, og man bliver tiltalt, så ens skyld kan bevises…
Jura er jura, ikke retfærdighed.
@Thor: Selv ro på! Ingen steder skriver jeg at alle mænd er nogle svin. Det er bare ret kendt i historien at mange magtfulde mænd også er aldeles magtsyge og har et nedladende syn på nogle kvinder. De er vandt til at have magt, at folk lystrer dem og at de kan slippe afsted med meget. Desuden har omtalte mand en lang historie med sådanne sager bag sig.
Måske New Yorks politi har en del at gå efter når de ligesom vælger at fængsle manden i et af de hårdeste fængsler samt at nægte ham løsladelse mod kaution?
Bravo Poul Høj – det er ret (meget) sjældent at vi er enige, men i dette tilfælde er der ikke nogen afstand mellem os.
Hr. Strauss-Kahn tilhører den samme gruppe tidligere “studenter oprørere” der altid har vist at de var “bedre” en den gemene hob.
Hvad angaar selve sagen, saa afventer vi naturligvis den videre udvikling, men at hovedpersonen ikke blev løsladt mod kaution som det ofte er tilfældet, er et klart udtryk for at han naturligt betragtes som en sandsynlig flugt risiko, hvad hans opførsel straks efter med al ønskelig tydelighed ogsaa viser.
Det er desværre sket alt for ofte, at den “klasse” som baade Levy og Strauss-Kahn tilhører, har vist at der er stor forskel paa deres offentlige holdninger og deres udprægede mangel paa ville tage ansvar for deres egne gerninger. Lighed for loven er en “by i Rusland”, der forsvares i teori men i praksis sjældent for denne gruppe, naar det drejer sig om denne klasse af forbenede “kateter sociaister”, hvad Bernard-Levy’s indlæg viser med al ønskelig tydelighed.
Man maa haabe at det er en storm i et glas vand, men de oplysninger der allerede er sivet ud herovre er ikke befordrene for mandens uskyld. Nu foregaar det hele i “Superior Court”, der nærmest kan sammenlignes med byretten, hvilket vil sige at der er gode ankemuligheder, hvis der er tvivl efter retsagen er løbet til ende.
Enkelthederne skal nok komme tilstrækkeligt frem til at tillade en sandsynlg konklusion om skyld eller uskyld, selv i en situation hvor der er tale om en “stor” mand og en “lille”kvinde.
Hvad der bliver mest interessant er om de sædvanlige partier (NOW, ACLU, NAACP etc.) forbliver tavse naar støvet har lagt sig – eller om de som sædvanlig har selektive holdninger.
Den afsluttede ballade omkring lacrosse spillerne paa Duke University giver ikke grund til optimisme.
Godt Brølt Høj!
Reaktionerne fra omverdenen til en konflikt mellem “et medlem af klubben” og “et lille ubetydeligt sandkorn” er ofte forudsebare, men jeg har rimelig tiltro – efter 36 aar i det udenbyske – til at sandheden kommer frem.
Med mindre Obama, Holder, Schumer. Rangel & Co. fifler med sagen, hvilket er sket lidt for ofte til at noget saadant helt kan udelukkes.
Pass the popcorn.
Hejde
[...] huse, er en luksus villa i Washington. Ubehagligt er det også, som fransk presse har tiet, og som Strauss Kahns venner skriver artikler, der bedyrer hans uskyld, selvom de sikkert ikke ved mere end vi andre. Hvis han nu er, som vi tro, [...]
Strauss-Kahn har angiveligt også voldtaget en ung partifælle for en del år siden.
Voldtægtsofferets mor rådede hende til ikke at anmelde voldtægten, dels “for hendes egen skyld”, men medierne har også skrevet, at hun rådede datteren, til ikke at anmelde forbrydelsen, for Socialist-partiets skyld.
Hvis Strauss-Kahn voldtog partifællen for år tilbage, så har han selvfølgelig ikke været uskyldig i voldtægt i årene siden, selvom sagen ikke blev anmeldt.
Forbrydere, der ikke bliver dømt akyldige, er lige så lidt uskyldige, som ofre for justitsmord er skyldige!
@ Anne J
Så fordi der er andre magtfulde mænd i verdenshistorien, der har voldtaget, så er ham her skyldig – alene fordi han er en magtfuld mand.
At der også er mange kvinder der igennem tiden har faket en voldtægt, gør jo heller ikke alle kvinder til løgnere.
Jeg er klar over, at overdrivelse fremmer forståelsen, men lad nu være med at komme med urigtigheder.
Den anklagede i dette tilfælde har ikke en laaaang historie af overgreb bag sig. Der er 1 historie.
Clinton begik ikke overgreb mod praktikanten. Han såkaldte desperate handling var, at en forelsket praktikant gav ham et blæs.
Brønderslevfaderen er heller ikke dømt endnu, og på trods af ekstrabladet artikler, har ingen endnu vidnet om, at de har set pigen blive bedækket af hesten.
Andres påståstede eller reelle uhyrligheder kan ikke og må ikke kunne dømme Strauss-Kahn.
Derved tager jeg ikke stilling til anklagen imod ham, men håber at der tages stilling til HANS gerninger, og ikke andres.
HVORFOR POKKER GIK STUEPIGEN IND PÅ MANDENS VÆRELSE
IMENS HAN VAR PÅ BADEVÆRELSET ?
Andet stof til eftertanke : Sofitel er tæt på den franske regering,og pigen var lige blevet promoveret for en måned siden,til at tage sig VIP suiter.
Det eneste spørgsmål er : fik hun selv ideen ?
eller er hun blevet betalt for det ?
Dem der komplotterede vidste selvfølgelig at han ville falde i fælden,og at hans ry som kvinde elsker ville bekræfte det hele.
Kære Høi.
Normalt sætter jeg stor pris på dine artikler. Men denne er altså en skævert. Jeg håber, du selv indser det, forstanden til det mangler du jo ikke.
Jeg kender ikke den sigtede, og har naturligvis ingen mening om hans skyld eller uskyld. Det må retten klare.
Omend jeg ikke er videre tryg ved det amerikanske retssystem.
Der er lidt for mange triste sager, hvor dømte har siddet i årevis, og hvor det efterfølgende viser sig, at de er uskyldige.
Dødsstraf er så sandelig heller ikke my cup of Tea.
Levy er og har altid været en i…., intet nyt under solen dér.
Høi, kunne du ikke forklare os, hvorfor USA og Frankrig ikke har en udleveringsaftale?
@Thor M.
Nej, han har mere end en HiStorie bag sig. Men du har tilsyneladenDE ikke fulgt Så meget med i nyhederne.
Og så havde du heller ikke noget at sige til hvorofor New Yorks politi så det nødvendigt at fængsle ham og nægte ham løsladelse mod kaution selvom hans advokater kan betale 1 million dollars i kaution. Måske politiet alligvel har noget at have det i?
Brønderslevfaren og ‘hestebedækningen’ er en historie der ikke kun kommer fra ekstra bladet men fra hovedvidnet selv, nemlig datteren. Og selvom det ikke skulle være sket så har han i hvert fald lavet noget med hende, eftersom man har fundet hans sæd i pigen værelse og madras.
@Gertrud Boserup: Hallo, stuepigen vidste ikke han var der. Hun har selv forklaret at han pludselig kom ud fra badeværelset. Desuden sker det tit på hoteller at rengøringen kommer selvom man er på hotellet. Det har jeg selv oplevet masser af gange. Så om igen!
Sådan lidt uden for emnet: IMF er vel sat i verden for at hjælpe lande til økonomisk ansvarlighed.
Hvis rygterne taler sandt, boede chefen så i en suite til ca. 16.000 pr. nat. Og kalder sig socialist?
Hmmmm…..
“Så fordi der er andre magtfulde mænd i verdenshistorien, der har voldtaget, så er ham her skyldig – alene fordi han er en magtfuld mand.”
Det er jammer.
Jeg er ret overbevist om, at både rigmanden og magtmennesket Strauss-Kahn og taberen fra Brønderslev er skyldige, selvom de ikke er dømt endnu.
Når jeg tror på Strauss-Khans skyld, især den første sag, skyldes det kun, at anklagerne mod Strauss-Kahn virker overbevisende. Han er selvfølgelig uskyldig i juridisk forstand, indtil han bliver dømt, men det er ikke det samme som, at han faktisk er uskyldig i virkelig og moralsk forstand.
Spar mig derfor for “moralsk” forargelse over, at mange – vel de fleste – tror, at Strauss-Kahn er skyldig, selvom han ikke er dømt endnu.
Det er ikke mere “folkedomstol” over at tro, at han er skyldig, selvom han ikke er dømt endnu, end der er over at tro, at han er uskyldig, selvom han ikke frifundet endnu!
@anne
Forhold dig nu til hvad jeg skriver:
Skal Kahn dømmes på baggrund af, hvad andre endnu ikke er dømt for?
Og at politiet mener, at de har grund til at tilbageholde ham, er jo stadigvæk ikke det samme, som at en domstol har kendt ham skyldig.
Jeg husker da også en sag her hjemme fra, hvor en mand blve anholdt og varetægtsfængslet for et sexdrab. Det viste sig så, at han var uskyldig, og det var en fra en anden opgang der var morderen.
Så en varetægtsfælngsling er ikke det samme som en dom.
Og jeg har tydeligvis ikke fulgt nok med i medierne, siden jeg ikke har læst om, at Kahn har sexdomme og historier bag sig. Men jeg vil da gerne vide mere. Læg lige nogle link til artikler, hvor jeg kan læse om de domme.
Det eneste jeg har læst, er sagen om Kahns partifælles datter. Altså den der ikke er blevet anmeldt.
Resten glæder jeg mig til at læse.
Og hvad brønderslevfaderen angår, så er han heller ikke dømt endnu. Hverken for noget med eller uden hest.
Og ligegyldig om han er skyldig eller ej, så har det da ikke det fjerneste med Kahn at gøre.
(til hr. Henrik Petersen, 17. maj 2011 kl. 09:59)
Frankrig har stolte traditioner som asylland. Tænk blot på Fremmedlegionen. Allermindst udleverer de egne statsborgere, hvilket hr. Roman Polanski er født som. Mærkeligt at den særdeles grundige juridiske bedømmelse i Schweitz ikke har gjort større indtryk på hr. Poul Høi ovre i USA. Et andet fællestræk for alle de tre herrer, hr. Poul Høi her har fået på sigtekornet er i øvrigt deres jødiske afstamning, men det er nok tilfældigt. Jeg tror simpelthen, frølår er det mest afskyelige, hr. Poul Høi nogensinde har smagt. Deraf hans aldeles smagløse overskrift til sit blogoplæg.
Nu er det ikke første gang DSK beskyldes for at tilhøre “la gauche caviar” (kaviarvenstre). Fornyligt blev han fotograferet i en Porsche (godt nok ikke hans egen) og det faldt heller ikke i god jord.
Nogle svin er mere lige end andre. Det har Orwell bemærket, og sådan er det stadigt. Voldtægt eller ej. Og det er vist dette syn som Bernard-Henri Levy fremturer med, og som Poul Høi anfægter.
@jakob
Nå…..
Du må da gerne tro lige hvad du vil.
Hvad folkedomstole angår, så holder jeg mig fra den slags.
Hverken du eller jeg kender detajlerne, så jeg overlader skyldsspørgsmålet til domstolene.
Min pointe er bare, at alle – uanset køn eller andet- skal dømmes på egne handlinger, og ikke på hvad andre tidligere måske har gjort.
Det må du da gerne kalde jammer. Jeg kan så bare glæde mig over, at retssystemet i den vestlige verden ikke handler ud fra din optik.
Thor. Her er lidt om den anden voldtægtssag mod Strauss-Kahn, som snart vil blive anmeldt:
Uddrag fra artiklen “Der er endnu en sexsag på vej mod IMF-chef”, Information. Opdateret: 17:50 | 16. maj 2011:
IMF-chef Strauss-Kahn anklages nu også af en fransk forfatterinde. Hun siger, at han overfaldt hende i 2002.
Det siger hendes advokat, efter at Strauss-Kahn er anholdt i New York i en sag, der minder om forfatterens anklage.
Den 31-årige Tristane Banon har tidligere fortalt offentligheden om sin beskyldning mod Strauss-Kahn. Det var i 2007 på fransk tv og i et interview med en netavis.
Her fortalte hun, at en ledende politiker – som en brunstig chimpanse – havde taget på hende. Og godt et år senere bekræftede hun, at hun havde talt om Dominique Strauss-Kahn.
Hun har endnu ikke valgt at gå rettens vej med beskyldningen.
- Vi planlægger at rejse en sag. Jeg arbejder med hende, siger advokaten David Koubbi.
Han tilføjer, at Tristane Banon ikke tidligere er gået til myndighederne med sagen, fordi hendes mor, der er lokalpolitiker fra Strauss-Kahns Socialistiske Parti, talte hende fra det…”
Der er den kæmpe forskel på Strauss-Khans sag og Polanski’s at Polanskis “offer” ikke føler sig krænket men forsvarer Polanski og at Polanski i modsætning til Strauss-Khan ikke har andre sædelighedssager bag sig.
Til Hr. John Ulrich Poulsen: Nu er du jo taxi-chauffør, og taxi-chauffører har som bekendt altid ret.
Så jeg tror dig umiddelbart. Din henvisning til Schweiz forstår jeg ikke meningen med.
Danmark har den opfattelse, at Danmark ikke udleverer til lande, der har dødsstraf. Det har vel intet med fremmedlegionærer at gøre, eller hvad?
@jakob
Tak for det.
Så nu er der 2 tidligere historier…..som ikke er anmeldt………
Hvordan det kan få ham til at være mere eller mindre skyldig i den presserende anklage forstår jeg stadig ikke.
“Jeg kan så bare glæde mig over, at retssystemet i den vestlige verden ikke handler ud fra din optik.”
Det er jeg da også ret glad for!
Hvis jeg var forsvarer, ville jeg kæmpe til det yderste for min klients interesser, og hvis jeg var dommer, ville jeg også føle mig 100 pct forpligtiget til, at anse den anklagede for uskyldig, indtil han var dømt skyldig!
Men det er jeg ikke, og min holdning til hans skyld får ingen betydning for mandens skæbne.
Så spar mig for visse debattørers “moralske” forargelse over, at nogle tror på hans skyld, for det er ikke mere moralsk forargeligt, end at andre tror på hans uskyld…
Hvorfor forholder I jer ikke til hvad Høi skriver om – kloge og magtfulde mænd der først og fremmest er solidariske (beføjet eller ej) med andre kloge og magtfulde mænd, uden tanke på hvori forseelsen består.
Der er ikke fældet nogen dom over DSK i dette indlæg. Så lad være med at skrive som om der er.
Jeg vrider mig ved tanken om, at han måtte blive kendt skyldig fordi man simpelthen ikke kan holde tanken om en sådan dumhed ud på så fremtrædende og indflydelsesrig stilling.
Er han skyldig, så er det jo ikke kun i kvindeforagt og straffelovsovertrædelse. Så er han jo skyldig i uegnethed på alle planer.
Lige det med en sådan unødvendig ekstravagance som et værelse til 16.000 kr. pr dag, er meget trist for hans sag i min optik.
Det viser en meget betydelig mangel på situationsfornemmelse, ja faktisk tyder det på en smule dobbeltmoral, når han er erklæret socialist.
Men han er jo så ikke den første dobbeltmoralske kystbanesocialist eller caviarsocialist!! :-)).
Men ellers afventer jeg dommernes betragtninger.
Enig med Thor M.:
Det forekommer en anelse underligt, at der skulle være tidligere sager, som blot ikke er blevet anmeldt. Muligvis en særlig fransk specialitet a la frølår, men det er da lidt mærkeligt?
@ Jakob Schmidt-Rasmussen: Du plejer jo at være en fornuftig debattør.
Hvad går der galt lige hér? At ‘moralsk skyldig’ skulle være værre end ‘juridisk skyldig’? Det kører da helt af sporet…
Er det din noget pudsige religion, der spiller dig et puds? Hvordan går det i øvrigt med Tetanerne og de andre skøre væsner, i omgås?
Poul Erik Høi begår den fejl, at han vurderer sagen som en voldtægtssag, hvor den anklagede så enten er skyldig eller ikke skyldig.
Det er sagen selvfølgelig også, men ikke alene.
Det er også en politisk sag, og enhver med blot overfladisk kendskab til fransk politik vil vide, at at alle kneb gælder her:
Franske politikere får plantet beskyldninger om bestikkelse, valgkampsvindel, brug af trækkerdrenge, indbrud, returkommission osv. osv.
Nogle af beskyldningerne er skam sandfærdige nok – andre er falsknerier.
Så når Dominique Strauss-Kahns venner og familie støtter manden, er det ikke bare en automat-reaktion. De er nødt til at kalkulere med muligheden for, at han er gået i en fælde.
Den konservative franske avis, Le Figaro, er inde på lige præcis dette spor, idet man har fundet ud af, at de to første, som spredte nyheden om mandens anholdelse, er tidligere valkamps-aktivister for præsident Sarkozy. Den ene var endda leder af hans internet-valgkamp.
Det er en underholdende hostorie, læs blot Politikens referant her: http://politiken.dk/udland/ECE1283955/twitterbesked-saar-tvivl-om-dominique-strauss-kahns-anholdelse/
Thor.
“Så nu er der 2 tidligere historier…..som ikke er anmeldt….”
Sagen fra USA er anmeldt, og den første, franske sag vil blive anmeldt snart.
“Hvordan det kan få ham til at være mere eller mindre skyldig i den presserende anklage forstår jeg stadig ikke.”
Det er egentlig lidt utroligt, at du tror, at der er et 100 pct sammenfald mellem, om man rent faktisk er skyldig, og at man bliver dømt skyldig.
Har han gjort det, han er anklaget for, er han i VIRKELIGHEDEN akyldig, selvom han er uskyldig i juridisk forstand, indtil han bliver dømt, eller hvis han bliver frikendt. Juridiske domme ikke udtryk for den endelige sandhed, endsige fo retfærdighed.
Mange skyldige bliver frikendt, og nogle uskyldig bliver dømt!
@jakob
Du kan blive sparet alt det du vil.
Du kan jo bare læse hvad jeg skriver, og ikke hvad du tror jeg skriver.
Jeg har jo netop ingen holdning til, om manden er skyldig eller uskyldig. Det er jo det jeg lader være op til domstolene.
Du og Anne må tro lige præcis det i vil. På baggrund at det I vil.
Men jeg kan ikke lade være med at brokke mig, når Anne dømmer en person ud fra noget andre måske/måske ikke har gjort.
Man skal dømmes på baggrund af egne gerninger. Ikke andres.
Hvis man ikke kan læse og forstå en simpel artikel, så er det da tidsspilde at bringe sin egen mening på tryk, også selv om det er digitalt
PH skriver:
“Det er muligt, at Strauss-Kahn er uskyldig i sexovergreb, men Bernard-Henri Levy er til gengæld – og uden tvivl – skyldig i en form for udsøgt snobberi for de kloge og magtfuld”
Artiklen handler om Bernard-Henri Levy’s forsvar af Strauss-Kahn og Polanski, og ikke om hvorvidt disse personer er skyldige i en forbrydelse.
Skal man skære det ud i pap for de tungnemme som Ole B og andre som ikke kan eller vil forstå budskabet? Hold jer dog til EB eller BT som jo nok er mere tilgængelig
(til hr. Henrik Petersen, 17. maj 2011 kl. 10:34)
Hr. Roman Polanski var så letsindig at indrejse i Schweiz til en prisoverrækkelse, hvor han på amerikansk foranledning blev tilbageholdt med henblik på udlevering. Efter at have tygget på den i mange måneder, nægtede svejtserne til sidst udlevering og løslod ham i stedet som en fri mand.
Helt tilbage til revolutionstiden har den franske tradition som asylland skilt sig ud fra andre lande. Tænk på hvor det var, de landsforviste P.A. Heiberg og Conrad/Malthe(-)Bru(u)n rejste hen.
“Du plejer jo at være en fornuftig debattør.
Hvad går der galt lige hér? At ‘moralsk skyldig’ skulle være værre end ‘juridisk skyldig’?”
Det har jeg da heller skrevet.
Jeg skrev, at en anklaget selvfølgelig godt kan være skyldig i virkeligheden, selvom retten ikke mener, at der er beviser nok til at dømme vedkommende.
Jeg må have formuleret mig uklart.
@jakob
Det er egentlig lidt utroligt, at du tror, at der er et 100 pct sammenfald mellem, om man rent faktisk er skyldig, og at man bliver dømt skyldig
Det har jeg da aldig sagt!
Ja der er nogle uskyldig der dømmes, og nogle skyldige der går fri.
Det bliver den skyldige jo ikke mindre skyldig af, og den uskyldige har ikke lige pludselig begået forbrydelsen.
Men det har da ikke noget med sagen at gøre.
Kahn og alle andre skal da dømmes for deres egne gerninger, og ikke for andres.
@Thor M. :og jeg kan heller ikke lade være med at brokke mig når man straks dømmer pigen (anmelderen) på forhånd og tror det er en slags konspiration, noget politisk planlagt eller en lille bitter kvinde der vil have en eller anden form for hævn…
Dette tror jeg netop er én af grundene til at bla Center for Voldtægtsofre vurderer at kun ca hver femte voldtægtsoffer melder det, fordi det er offeret/pigen/kvinden der efterhånden ender på anklagebænken.
@anne
At nogle straks dømmer pigen, retfærdiggør sgu da ikke, at du så til gengæld straks dømmer manden!
Jeg kan rigtig godt forstå, at du vil fordømme den slag forhastede konklusioner, men det hjælper da ingen, at du så gør det samme bare med modsat fortegn.
Opklarende spørgsmål – betyder “afrikansk 32 årig kvinde”, en sort amerikansk 32 årig kvinde, eller er det den sædvanlige sammenblanding af fakta og farvning af egne holdninger. Mig bekendt vil en afrikansk kvinde aldrig kunne få opholds- og arbejdstilladelse i New York. En lille detalje der fortæller om Høis lournalistiske objektivitet.
Jeg var i samme situation……. jeg er anklaget for det samme
Læser om sagen – og journalister pisker hurtigt en stemning op. Meninger uden fakta.
ak ja – det er mediebilledet anno 2011
Bjarke Schultz Vilnius EU
Det er ikke bar Frankrike som har en “spesiell” kultur. Hollywood har hatt sin pris.
Rejseråd fra Norsk Hydro i USA: “Ansatte frarådes å oppholde seg i hotellrom, treningssentre eller svømmebasseng alene med personer av motsatt kjønn.
Rådene er utarbeidet av selskapets juridiske sjef i USA, Caroline Henrich.
«Det er viktig at folk oppfører seg på en måte som gjør at en person med baktanker ikke har mulighet for å vri på fakta,» heter det i reiserådene.
Hydros kommunikasjonssjef Halvor Molland sier til Aftenposten.no at selskapet gir ansatte på reiseråd om kulturelle forskjeller. Hydro har 23.000 ansatte i 40 land verden over.
- Rådene som i denne intranettartikkelen er gitt for USA går i tillegg til kulturelle forskjeller på at det amerikanske rettsystemet er ulikt det vi opplever her i Norge. Bare det å bli mistenkt for noe kan oppleves som ubehagelig, og forskjellig fra Norge og andre land, sier Molland.
Han vil ikke gå i detaljer, men sier selskapet har hatt episoder som gjør det nødvendig med reiseråd.
(…)- Men jeg blir overrasket over å høre at et norsk selskap har gått til det skritt å komme med slike spesifikke råd. Det er jo ille, det høres ikke bra ut at en bedrift ikke kan nøye seg med å nedtegne generelle råd rundt adferd, men må komme med slike spesifikke råd og da særlig mot USA. Samtidig kan jeg dessverre skjønne litt hvorfor. Amerikanere er kjent for å gå lett til rettssak, samtidig kan definisjonen på hva som er sex-trakassering være ulik i USA og i Norge, sier Brønn.
Professoren forteller at amerikanere i mange sammenhenger er veldig sensitive rundt dette med å være alene med noen av det motsatte kjønn. Flere høyskoler og universiteter i USA har regler som sier at det er ikke lovlig for ansatte å være alene med en student av det motsatte kjønn, døren til kontoret må i hvertfall stå oppe. Heller ikke er det lov for en lege å være alene med en pasient.”
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4123014.ece
Ole Brockdorff – hoooold op det er dumt : “For hvorfor i alverden skulle en sexglad mand, der kunne bestille og købe de smukkeste dyreste ludere til at besøge sig i suiten på Sofitel Hotel i Washington, sætte hele sin karriere og anseelse på spil ved at forsøge at voldtage en anonym stuepige?
Det er svært at tro på.”
For det er jo aldrig sket før….
@Jakob Schmidt-Rasmussen
Læs teksten opmærksomt. Skribenten har allerede udnævnt stuepigen til at være “offeret”.
Offeret for hvad? i Høis optik naturligvis et offer for Strauss-Kahns lovovertrædelser.
Det skal vi lige se. Det er derfor, at der er domstole.
Hr. Strauss-Kahn er efter sigende meget glad for sex; faktisk påstår han at han er afhængig af det. Han siges at kunne lide sex, hvor dominans indgår som en centralt element.
På det omhandlede hotel havde han bestilt en professionel dame til at underholde sig, efter sigende klædt ud som stuepige.
Desværre kom den rigtige stuepige ind i hotelværelset på det forkerte tidspunkt, og hr. Strauss-Kahn troede at det var den dame, han havde bestilt, hvorfor han ikke anede uråd da hun protesterede og gjorde modstand, for han troede det var en del af legen.
Sådan kan man jo tage fejl – men det undskylder ham ikke, og han har – lige meget hvordan man drejer det – begået et overgreb på den rigtige stuepige. Hvorvidt han dermed har gjort sig skyldig i en straffelovsovertrædelse, er nu genstand for domstolsbehandling.
Ellers oppfordrer jeg alle til å sette seg inn i bakgrunnen til etterretningagenten Linda Tripp, som avlyttet samtalene mellem Clinton og Lewinsky etter å ha kjent Lewinsky (som var 24 år yngre, altså et noe pussig bekjentskap) i halvannet år før affæren begynte:
“Tripp was an Army Intelligence secretary at Fort Meade before being transferred to the Pentagon in 1987. Two years later she became an assistant for Delta Force.
Tripp was a White House employee in the George H. W. Bush administration, and kept her job when Bill Clinton took over in 1993. During the summer of 1994, senior White House aides wanted Tripp out, so they arranged a job for her in the public affairs office in the Pentagon which gave her a raise of $20,000 per year.
Tripp became a close confidante of another former White House employee, Monica Lewinsky, while they both worked in the Pentagon’s public affairs office. According to Tripp, who is about 24 years older than Lewinsky, they knew one another for a year and a half before the scandal began to reach its critical stage. After Lewinsky revealed to Tripp that she had been in a physical relationship with President Clinton, Tripp, acting on the advice of Lucianne Goldberg, began to secretly record phone conversations with Lewinsky while encouraging Lewinsky to document details of her relationship with the president.”
http://en.wikipedia.org/wiki/Linda_Tripp
Og hvem var så Lucianne Goldberg, i tillegg til å være føringsoffiser for Lewinskys føringsoffiser, etterretningagenten Tripp? Joda, såmenn en av Nixons tidlige Watergate-agenter:
“During the 1972 presidential campaign she joined the press corps covering Democratic candidate George McGovern claiming to be a reporter for the Women’s News Service, though she was on leave of absence from that position. In actuality, Goldberg was being paid $1000 a week – $5250 in today’s dollars – to spy on McGovern and those traveling with him on the campaign’s planes. When recruited, she was told U.S. President Nixon himself had approved the spying, which was to include traditional political intelligence and information on personal habits: “‘They were looking for really dirty stuff,’ [she] said. ‘Who was sleeping with whom, what the secret service men were doing with the stewardesses, who was smoking pot on the plane – that sort of thing. I was told to send it all along.’” Goldberg’s role as a reporter-spy came to light in the Watergate hearings that led to the resignation of Nixon.
Feminist Betty Friedan alleged in June 1973 that Goldberg, as an organizer of the Pussycat League, had been attempting to derail the passage of the Equal Rights Amendment by engaging in Watergate-style “dirty tricks” and by touring the country falsely telling women they would lose their husbands and rights to family support if the amendment was passed.”
http://en.wikipedia.org/wiki/Lucianne_Goldberg
Enhver kan selv trekke sine konklusjoner, men det er opplagt at US-ledelsens likvidasjoner omfatter mye annet enn bare de rent fysiske som utføres av militæret. Som leder for IMF tyder mye på at Strauss-Kahn kan ha kommet i skade for å bli oppfattet som en trussel av verdens neoliberale herskere, i saken rundt Grekenlands gjeld osv. Det skal det neppe mye til, for disse herskerne er temmelig maktfullkomne etterhvert.
@Carsten H: ja den er god med dig. Hvor har du det fra?? Hvorfor har New Yorks politi tilbageholdt ham i fængslet og nægtet ham løsladelse mod kaution? ? Det er jo nok fordi de har lidt på ha ik? Hvorfor er den falske stuepige så ikke dukket frem og forklaret? Desuden er et sexovergreb et sexovergreb og et nej et nej uanset om man så tror det er en anden, men et nej har visse magtliderlige mænd jo altid haft svært ved at forstå når de er vant til at få et ja.
Og så er manden endda gift…konen må være et fjols.
@ Anne J.:
Vi er nødt til at rede din tsunami af fordomme ud for at kunne tage stilling til dem, og gøre det en for en, for ellers bliver det først for alvor noget rod:
1. Nettet florerer med sammensværgelsesteorier, men det er en god historie. Sandheden vil komme frem en dag, før eller siden, for sandheden kan ikke undertrykkes.
2. Det er ikke New Yorks politi, som har tilbageholdt hr. Strauss-Kahn i varetægsarrest, men en domstol. USA er ikke en politistat.
3. Det er også en domstol, som tager stilling til løsladelse mod kaution. Hvis der er risiko for flugt, nægter dommeren løsladelse mod kaution.
4. Forlængelse af varetægtsarrest bestemmes typisk, hvis der foreligger bestyrket mistanke om en kriminel handling. Så jo, “de har nok lidt på ham”, for ellers ville han ikke blive holdt indespærret.
5. Den falske stuepige er sikkert ikke dukket frem, fordi hun ikke skal have noget klinket. Det er bad for business at promovere sig offentligt i hendes profession, hvor diskretion er en dyd. Hvem vil i fremtiden bestille en luder, som bagefter går i pressen og synger om en?
6. Vi er enige om at et sexovergreb er et sexovergreb. Det skriver jeg jo også og undskylder dermed ikke hr. Strauss-Kahns mulige misgerninger.
7. Hr. Strauss-Kahn er gift. Det er der så mange mænd, der er, inkl. undertegnede. Der er pudsigt nok ligeså mange kvinder, der er gift; de er gift med mændene.
8. Din karakteristik af fru Strauss-Kahns personlighed står for din egen regning.
@Carsten H.: igen, jeg tror ikke et øjeblik på din historie om en falsk stuepige. Du må åbenbart have noget inside viden som vi andre ikke har.
Carsten H.: “USA er ikke en politistat”.
Tja. Har du satt deg inn i “Patriot Act”?
Se også:
“During the 1972 presidential campaign she joined the press corps covering Democratic candidate George McGovern claiming to be a reporter for the Women’s News Service, though she was on leave of absence from that position. In actuality, Goldberg was being paid $1000 a week – $5250 in today’s dollars – to spy on McGovern and those traveling with him on the campaign’s planes. When recruited, she was told U.S. President Nixon himself had approved the spying, which was to include traditional political intelligence and information on personal habits: “‘They were looking for really dirty stuff,’ [she] said. ‘Who was sleeping with whom, what the secret service men were doing with the stewardesses, who was smoking pot on the plane – that sort of thing. I was told to send it all along.’” Goldberg’s role as a reporter-spy came to light in the Watergate hearings that led to the resignation of Nixon.
Feminist Betty Friedan alleged in June 1973 that Goldberg, as an organizer of the Pussycat League, had been attempting to derail the passage of the Equal Rights Amendment by engaging in Watergate-style “dirty tricks” and by touring the country falsely telling women they would lose their husbands and rights to family support if the amendment was passed.”
http://en.wikipedia.org/wiki/Lucianne_Goldberg
Hvorfor f…… er det “superunderligt” at DSK skulle begå en “desperat” handling ??? Som flere skriver… Alle mennesker har laster, nogle mister dømmekraften – også selv om man tilhører socialklasse 1. Ja, selvfølgelig – det er da et gennemført komplet. Sådan er det vel altid med dem med penge i røven, magt, navne, de rigtige adresser (det klamme københavnske/nordsjællandske parnas). Man tror han oppebærer særlige rettigheder af ovenstående årsag. Det er fint at DSK er smidt i et standard US fængsel, som alle andre. Det er de vist gode til derovere. Så må vi så bare se hvad det ender med når sagen ruller og afsluttes. Men er der hold i sagen, synes jeg det samme klamme københavnske / nordsjællandske parnas der skirver her kunne sympatisere med offeret – men det er nok et fromt ønske
Strauss-Kahn ble nylig rost av den amerikanske Nobel-pris-mottakeren i økonomi Joseph Stiglitz for å ha begynt en endring av IMFs retning vekk fra støtte til den globale spekulasjonsboble-”økonomien”. Endringen har gitt Kahn mektige fiender:
“The IMF chief certainly has enemies in high places who will be cheering his predicament. He had recently broke-free from the “party line” and was changing the direction of the IMF. His road to Damascus conversion was championed by progressive economist Joesph Stiglitz in a recent article titled “The IMF’s Switch in Time”. Here’s an excerpt:
“The annual spring meeting of the International Monetary Fund was notable in marking the Fund’s effort to distance itself from its own long-standing tenets on capital controls and labor-market flexibility. It appears that a new IMF has gradually, and cautiously, emerged under the leadership of Dominique Strauss-Kahn.
Slightly more than 13 years earlier, at the IMF’s Hong Kong meeting in 1997, the Fund had attempted to amend its charter in order to gain more leeway to push countries towards capital-market liberalization. The timing could not have been worse: the East Asia crisis was just brewing – a crisis that was largely the result of capital-market liberalization in a region that, given its high savings rate, had no need for it.
That push had been advocated by Western financial markets – and the Western finance ministries that serve them so loyally. Financial deregulation in the United States was a prime cause of the global crisis that erupted in 2008, and financial and capital-market liberalization elsewhere helped spread that “made in the USA” trauma around the world….The crisis showed that free and unfettered markets are neither efficient nor stable.” (“The IMF’s Switch in Time”, Joseph Stiglitz, Project Syndicate)
So, Strauss-Kahn was trying to move the bank in a more positive direction, a direction that didn’t require that countries leave their economies open to the ravages of foreign capital that moves in swiftly–pushing up prices and creating bubbles–and departs just as fast, leaving behind the scourge of high unemployment, plunging demand, hobbled industries, and deep recession.”
http://www.counterpunch.org/whitney05162011.html
@ Anne J.:
Nu skal man ikke tro på alt, hvad man læser i avisen, men check f.eks. http://rampini.blogautore.repubblica.it/2011/05/16/dsk-sm-dietrologi-scatenati/?ref=HREC1-1.
“Kunne man ikke have anvendt en knap så vulgær overskrift”?
Nu har Poul Høi aldrig været kendt for hans “smukke dansk”!
Det er nok en lidt speget affære med en del politisk bagved – efter de sidste nyheder.
Er der nogen som kan sige (overskriften) på fransk?
Det må være noget med pour la France til sidst og ben ~ legs det må være legumes
Altså spredidons de legumes pour la France, eller noget i den stil. Anyone?
“Er det trods alt ikke vigtigere at have en mand som Strauss-Kahn, der kan tæmme verdensøkonomien og Frankrig?”
Overordnet set tror jeg at såvel verdensøkonomien som Frankrig har det bedre såfremt franske politikere i al almindelighed afstod fra eller forhindredes at tæmme nogetsomhelst – undtagen muligvis deres biologiske drifter.
Og det helt uafhængigt af den verserende sag!
Jeg kan slet ikke forstå al den virak om Strauss-Kahns potentielle adfærd overfor en stuepige.
Han opfører sig jo i denne sag, hvis den står til troende, blot som mange andre venstreorienterede toppolitikere og andre fra den fløj.
Jeg vil blot nævne EU-parlamentets Cohn-Bendit’s holdninger, den venstreorienterede terrorist Bader’s datters fortællinger om faderens ungpigetrang, selv ex-udenrigsminister Fischer, ham der iført motorcykelhjelm, bankede betjente, var glad for unge og smukke piger. Ja, hvad med den friskfyragtige Jeppe K ? Og man forstår dem jo godt, til en grænse. Hvorfor overskrides den ofte?
Der er intet nyt i dette. Det er graden af hvor påtrængende den venstreorienterede levemand er påtrængende der er afgørende, ikke om han er det. Tvang er en politisk vurdering.
Det er helt til grin det her. Må jeg anbefale venstreorienterede filosoffer og politikkere at nøjes med naturfilm og en fadbamse.
@Peter Mogensen: jeg tror ikke stuepigen er enig med dig i at det er helt til grin..
@Peter Mogensen: og hvad med Berlusconis trang til mindreårige piger og prostituerede? Han er ikke venstrefløjspolitiker, så hvad er hans undskyldning?
Anne J., deri er jeg ret enig, men du må se det på en anden måde. Som venstreorienteret mand har man behov, og så må folket føje sig. Den er bare ikke længere.
Har du siddet i en flyver og set Preben Wilhelm holde hof på vej hjem fra en klimakonference i EU vil du forstå. Den kvindelige sværm giver ham ikke den ringeste anledning til at tro at det ikke er alle, der forguder ham. På den måde bliver man resistent mod virkeligheden og mod egne fejl. Som et lille barn der aldrig er blevet opdraget. Og det er også ofte kvinders skyld, mødre kan være fæle vejledere.
Tak for et godt indlæg. Det kan ikke udtrykkes bedre. Jeg synes du påpeger det væsentlige, nemlig den foragt og manglende indlevelse disse mennesker har for andre mennesker og deres skæbne, når de altså tilhører en lavere klasse, og den retfærdiggørelse af geniets handlemåde, uanset konsekvens for ofrene. I bund og grund handler det jo om magt. Det er magtmennesker, der uanset politisk tilhørsforhold har en følelse af overmenneskelighed og en selvopfattelse, som giver dem retten til at handle udenfor det almindelige regelsæt, der gælder alle os andre.
@Peter Mogensen: ja, det er alt sammen kvindernes skyld. Og at nogle mænd tænker mere med underlivet end med hjernen det er også kvinders skyld. Og at mennesket (og dermed også mændene) har nogle behov de åbenbart ikke kan modstå, det er også kvindernes skyld. Hvor har du dog ret!
“..og hvad med Berlusconis trang til mindreårige piger og prostituerede? Han er ikke venstrefløjspolitiker, så hvad er hans undskyldning?”
Da han er en aldrende milliardær med sit på det tørre og derfor ikke afhængig af den offentlige mening, ja så behøver han vel ikke nogen undskyldning. Dette ikke ment som en retfærdiggørelse af noget som helst – blot en konstatering af at folk der karrieremæssigt er afhængige af genvalg også ligger under for den offentlige mening og derfor må betræde en smallere sti.
@Peter Mogensen: du glemte Berlusconi… eller var han ikke venstreorienteret… apropos fadbamser kan man jo næsten ikke komme til fadet for vores egen lille Lars fra Græsted der er dygtig til at administrere offentlige finanser.
Jeg forbeholder mig retten tilat have mest ondt af stuepigen på trods af at mange allerede har dømt hende som ikke-offer.
Ingen kan være så vigtige at de er hævet over loven, men til gengæld så er han jo så heller ikke dømt skyldig endnu og statistisk set så bliver han det nok heller ikke om han så har gjort det eller ej (efter danske forhold i hvert fald).
Derfor er mine tanker nu mest hos det påståede offer som er dømt offer indtil det modsatte er bevist.
@Kim Goltermann: og så har den en del at gøre med signalværdien. Om hvordan man ser på kvinder. Om de kun er til pynt, kun er til at bruge til sex, om man skal dyrke sex med en mindreårig man er gammel nok til at være bedstefar til osv osv.
Jeg giver dig ret, Poul Höi!
Forestil dig den omvendte situation hvor en sort invandrer havde forgrebet sig paa Fru. Strauss-Kahn. Saa gad jeg nok höre hvad alle de kloge hoveder mente om det! Alle er lige for loven og ingen har til at opföre sig saadan overfor “de mindrevärdige” borgere.
Frankrigs salon-socialister er forargede over anholdelsen af Strauss-Kahn men skænker ikke den krænkede kvinde en tanke
frankrig friholdt sex-forbryderen roman polanski for rettergang i USA
europas omdømme når nye bundrekorder i USA – europæisk hykleri og selvfedme når nye højder
læs http://ca.news.yahoo.com/french-outraged-u-treatment-strauss-kahn-123012695.html
Ja der kan i se sosilister er de værste kapatalister.
Så husk, vi skal ikke have socilister til og styre landet, så går det også som grækenland, spanien og alle de steder, hvor der er socilister der har magt.
Manden har gjort det før:
http://www.lemonde.fr/politique/article/2011/05/16/une-ecrivaine-francaise-veut-porter-plainte-contre-dsk_1522593_823448.html
Der var dengang tale om et planlagt forførelses-/voldtægtsforsøg.
Det er pinagtigt at læse Levys pladder.
Der er dog også fornuftige kommentatorer:
http://www.lemonde.fr/idees/article/2011/05/16/l-etrange-omerta-des-medias-sur-le-cas-dsk_1522552_3232.html
Han snakker om “omertá” – hvordan medierne holder hånden over deres egne og vennerne.
Måske får denne sag franskmændene til at ændre deres journalistik, men jeg tvivler.
Tja, også dette nettstedet domineres selvsagt av “feminister” som det ikke kunne falle inn å sette seg inn i f. eks. Lucianne Golbergs historie (frem til Linda Tripp):
“During the 1972 presidential campaign she (Goldberg, min anm.) joined the press corps covering Democratic candidate George McGovern claiming to be a reporter for the Women’s News Service, though she was on leave of absence from that position. In actuality, Goldberg was being paid $1000 a week – $5250 in today’s dollars – to spy on McGovern and those traveling with him on the campaign’s planes. When recruited, she was told U.S. President Nixon himself had approved the spying, which was to include traditional political intelligence and information on personal habits: “‘They were looking for really dirty stuff,’ [she] said. ‘Who was sleeping with whom, what the secret service men were doing with the stewardesses, who was smoking pot on the plane – that sort of thing. I was told to send it all along.’” Goldberg’s role as a reporter-spy came to light in the Watergate hearings that led to the resignation of Nixon.
Feminist Betty Friedan alleged in June 1973 that Goldberg, as an organizer of the Pussycat League, had been attempting to derail the passage of the Equal Rights Amendment by engaging in Watergate-style “dirty tricks” and by touring the country falsely telling women they would lose their husbands and rights to family support if the amendment was passed.”
http://en.wikipedia.org/wiki/Lucianne_Goldberg
De er bare overhenrykte over igjen å ha fått en sosialdemokratisk småanløpen pamper til å hetse mot. Sakens fakta og oppklaring er dem revnende likegyldig, de er mer enn fornøyde med at løgnen farer verden rundt før sannheten har fått skoene på. Og man vil aldri høre et ord til protest fra dem på vegner av tusenvis av ofre som blir voldtatt og myrdet andre steder enn nettopp akkurat der, hvor de mener det tjener deres politiske agenda.
Slike holdninger peker ikke mot rettsstat og demokrati, men mot tyranni, totalitær fanatisme, massemord og krig.
Enig med Høi: uanset skyldspørgsmålet er Bernard-Henri Levys retorik & hele værdimæssige udgangspunkt en skandale.
& det er *ikke* irrelevant at denne i sin tid forsvarede en anden af sine mægtige “venner”, Roman Polanski, i meget lignende toner.
En ting falder i øjnene – amerikanernes fryd ved at smide folk i lænker, når de skal trækkes rundt foran tv-kameraerne.
Poul Høj er sikkert normalt en dygtig journalist. Problematikken ved denne artikel er tilsyneladende at læse og gengive en artikel på et sprog han ikke forstår. Tanken falder på en papegøje der gentager sin nabopapegøjes sladder, SKKKKARRRK
Inden Sarkozy blev præsident i 2007 var der ligeledes et attentatforsøg mod ham, muligvis fra den siddende regering hvem ved (http://en.wikipedia.org/wiki/Clearstream#The_Second_Clearstream_Affair).
Derfor vil jeg foreslå at du klapper papegøjen og i fremtiden ikke google oversætter franske artikler.
1L. Poulsen skrev:
“Ja der kan i se sosilister er de værste kapatalister.
Så husk, vi skal ikke have socilister til og styre landet, så går det også som grækenland, spanien og alle de steder, hvor der er socilister der har magt.”
Ikke at jeg ved hvad en sosilist er, men det skal nok passe at den borgerlige regering der kørte Grækenland i sænk osse var nogle værre socilister.
1L. Poulsen & j. nielsen,
Jeg tror heller ikke man kan beskylde USA’s tidligere præsident George Bush for socilist hvis det er hvad jeg tror der menes. Han var da ret dygtig til at køre verdens (måske forhenværende) største økonomi i knæ.
Anne J(intet navn) skriver for hitsbutstahrir og er i virkeligheden en barnløs gammel nasser.
Og jer andre der heller ikke vil opgive jeres rigtige navn; skvat.
Muh
Det hele lugter langt væk af et nøje planlagt og ondsindet komplot mod en højt begavet og kompetent politiker.
Stuepigen, en 32-årig sort muslim og enlig mor og bosiddende i Bronx, er sikkert og vist ingen madonna. Alligevel bliver det fremstillet, som om hun var madonna.
Sådan har man også ladet Carla Bruni fremstå, især nu som vordende mor.
Ren manipulation.
USA ydmyger ikke kun DSK, men også Frankrig og Europa og hele verdenssamfundet.
Hvem, der står bag komplottet, ved vi ikke. Der er mange muligheder. Og vi har fået et indblik i USAs mærkelige retsvæsen. Nogle kalder Frankrig for humanismens land og en dr. her over beskriver Frankrig som højt hævet over os danskere. Spis brød til. Den almindelige dansker er betydelig mere oplyst end den almindelige franskmand. Og hvem giver Frankrig asyl til? Prøv at se på rækken af uhumane diktatorer, især fra Afrika, der lever et liv i luksus i Paris og ved den franske riviera. Hvor kommer de penge fra? Hvordan er Frankrig gået med til at give husly til grove diktatorer?
Dominique Strauss-Khan er udsat for en sammensvægrelse. Nøje planlagt, nøje timet. Han kan nu ikke nå at stille op som præsidentkandidat for Socialisterne i Frankrig. Imens viser den 42-årige Carla Bruni sin “madonnamave” frem og håber det vil give medvind for hendes gennemrådne ægtemand, Nicolas Sachozy.
Der er en forskel på italienerne og franskmænd: Italienerne ved, de er skurke. Franskmændene er skurke, men ved det ikke.
Affæren er dybt beklagelig. DSK var den mest seriøse og kompetente præsidentkandidat. Det er synd for DSK. Det er synd for Frankrig. Det er synd for hele verden.
@K. S.
Stuepigen er ikke nogen madonna i dine øjne fordi hun kom på tværs af din nye personlige helgen…DSK
Men DSK har måske et lidt større problem end bare voldtægtsanklagen.
Et af beviserne mod ham er fundet af blod på hotelværelset og stuepigen er måske ikke lige den rette at blande kropsvæsker med…
http://www.nypost.com/p/news/local/imf_accuser_in_apt_for_hiv_vics_oZmUkbtouJ14RHw1434HvJ
Hej KS.
Du siger “Affæren er dybt beklagelig. DSK var den mest seriøse og kompetente præsidentkandidat. Det er synd for DSK. Det er synd for Frankrig. Det er synd for hele verden”.
Pudsigt nok synes du ikke det er synd for stuepigen fordi “du ved” hun ikke er en Madonna.
Vil det sige, at du “ved” at sorte stuepiger ikke har noget imod sexuelle overgreb?
Sorry, men du er et ynkeligt skvat der ikke engang tör nävne dit eget navn!
Lige så vel som, man ikke skal erklære folk skyldige, førend de er dømt, skal man også afholde sig fra at bedyre deres uskyld i al offentlighed. I netop dét stykke er de såkaldt intellektuelle stort set lige så blinde overfor fejltrin i egne rækker som både rockere og medlemmer af indvandrer bander.
@Morten Holgersen: øhh…det giver ikke så meget mening det du skriver, men jeg er ikke gammel, jeg er født i midtfirserne, og ja jeg er barnløs, men det er af eget valg fordi jeg synes jeg endnu er for ung og nej jeg er ikke en nasser, har skam en god uddannelse bag mig, et godt job og betaler min skat. Så jeg ved ikke rigtig hvad din pointe er, men kan du ikke være ligeglad med om jeg hedder Jensen eller Jørgensen til efternavn? Gør det dig virkelig så vred? Det har jo intet med debatten at gøre, så måske du skulle bidrage der i stedet for at spilde folks tid herinde..
Måske skulle Du Anne J(intet navn)stå ved hvem Du er?Nu. Det gør jeg,skvat.
Muh
“Er der nogen som kan sige (overskriften) på fransk?
Det må være noget med pour la France til sidst og ben ~ legs det må være legumes
Altså spredidons de legumes pour la France, eller noget i den stil. Anyone?”
The boy gets no cigar.
Det er stadig på mode at blære sig med sin uvidenhed?
Skvattet Morten H skrev:
“Måske skulle Du Anne J(intet navn)stå ved hvem Du er?Nu. Det gør jeg,skvat.”
Har man et specielt efternavn, så er det klogt at holde det for sig selv. Ellers ligger der pludselig underlige beskeder på telefonsvareren, man er meldt ind i 14 bogklubber som ikke modtager udmeldelser, og man får pakker sendt til sit arbejde, propfulde af bandeord.
Endvidere indikerer forkortelsen af efternavnet til ét bogstav meget passende, at vi stadig befinder os på folkeskoleniveau.
De virkelige skvat er de der skifter navn oftere end de skifter underbukser. Tag for eksempel disse fire: M. Larsen, E. Jensen, E. Nielsen og Erik Larsen. Én og samme person.
Hvis Morten H vil snakke skvatsnak, er det det rigtige sted at starte.
DSK !Jeg har faktisk ondt af Dig.
Da du så stuepigen troede du selvfølgelig at det var en rolle hun spillede og at det var et af de sædvanlige påfund som dine venner i FN laver så mange af.
Først godt henne i løjerne finder du ud af at det var rivende galt det du havde gjort.
Sorry, så var det bare for sent!
Din eneste chance nu er at indgå et forlig, men er der penge iblandt Dig og damen er hun stemplet som luder.
Imidlertid kunne hun give pengene til velgørende formål – så beholder hun sin ære.
DSK ! Din ære er borte, så nu skal du kun tænke på hvon du klarer den med konen og vennerne.
DSK ! Grækerne har i dig mistet en god ven, så kan vi håbe at de kan få lov at gå fallit i ro og mag.
@Poul Høi
Det er muligt, du ikke kan læse fransk. Men forsøg i det mindste at følge lidt med, førend du fælder skråsikre domme – her er et link fra JP, som refererer en vigtig artikel fra Libération: http://epn.dk/samfund/article2435651.ece
Får vi nogensinde den fulde sandhed om, hvad der foregik på dette hotelværelse – jeg tvivler. Bevismaterialet vil formentlig ikke holde til domfældelse, men skaden er sket: Strauss-Kahn tvunget væk fra IMF, hans tanker om en international valuta til afløsning af dollaren skrinlagte, en neoliberal løsning af gældskriserne i sydeuropa sandsynlig, Sarkozy kan fortsætte, osv. Cui bono?
PH godt skrevet, og selvfoelgelig skal de hoeje og maegtige ikke have frit spild. De skal maaske end dog holdes til en hoejere standard end almindelige ‘doedelige’, skoent det maaske er for meget. PH maaske skulle De tale med deres kollega D.Trads og faa ham lidt vaek fra at gaa i samme smaa sko som Bernard-Henri Levy som intet forkert kan se i hvad DSK er beskyldt for. Nu kan man jo ikke slandre dem som giver oplysningerne, hvis man som journalist ikke kan forstaa hvad der bliver skrevet og udlaegger facts forkert. Det er ikke myndighedernes fejl, men journalisternes fejl. De kunne hjaelpe D.Trads paa rette stig, og maaske faa ham til at soege noget undervisning af Jamie Depree, som ved hvad der kraeves for at vaere en god jounalist i USA.
Her endnu et indlæg i debatten: Droit du Dirty Old Men, http://www.nytimes.com/2011/05/18/opinion/18clarke.html
Forfatteren er nok ikke helt upartisk, eftersom han har skrevet bogen “1,000 Years of Annoying the French” , men der er noget i hvad han skriver.
@KS: Mener du, der bør være en anden lovgivning for højt begavede og kompetente personer, end for andre?
Manden skal naturligvis ikke dømmes via avisartikler og blogindlæg, men høj begavelse og kompetence er ikke nogen vaccine mod også f.eks. at være narcissistisk nok, til at mene, at der gælder andre regler for en selv end for andre, og derfor begå lovovertrædelser, man ellers ikke ville gøre, hvis man tænkte sig om på normal vis.
For nu at bidrage til sammensværgelsesteorierne. Dette var at læse på den franske avis Le Figaros hjemmeside i mandags: Nyheden om DSKs anholdelse kom først frem på Twitter, og det viste sig, at det er en fransk studerende med efternavnet Pinet, som har skrevet om anholdelsen. Der er bare det pudsige ved beskeden, at den er dateret ca. en time, før den rent faktisk fandt sted. Kilde til nyheden: snak med en bekendt på en restaurant i New York. Pinet skulle være tæt knyttet til præsident Nicolas Sarkozys parti, UMP, og tildigere have deltaget i lyssky aktiviteter. Den slags er velkendt i Frankrig, hvor regeringerne ikke altid ved, hvad efterretningstjensterne foretager sig; tænk på “Rainbow Warroir”.
På et eller andet tidspunkt får vi måske en bog: “Hvordan jeg fældede Dominique Strauss-Kahn” med beskrivelse af timing og tilrettelæggelse?
Når en gammel “buk”, ikke har andet at tænke på. Så er det ikke det internationale samfunds fejl, men bukkens egen.
I min vildeste “fantasi”, kan jeg se den gamle “idiot”, forsøge at tage indflydelse på en “blomst”, i en “verden”, som han overhovedet ikke forstår.
Som medlem (leder) af “IMF”, et “individ”, fuldstændig uden kontrol over sig selv.
Når de selvbestaltede store latterlige “kanoner”, eksploderer, og deres værdiløshed undersøges, bliver, der ofte ikke andet tilbage, end en (gravsten), med en hilsen fra og til “ingenting”.
Apropos at sprede ben, hvad så med din egen håbløse dækning af miltbrand angrebet? Er det propaganda sex?
http://www.mcclatchydc.com/2011/05/19/114467/fbi-lab-reports-on-anthrax-attacks.html
Skriv en kommentar