Storheden i Barack Obama

Af Poul Høi 178

Overrasket?

Det burde vi ikke være. Jeg er ingen spåmand, kun en journalist, men jeg spåede ikke desto mindre her, her, her,  her og her, at Obama ville komme igennem med sin sygesikring.

Hvorfor? Fordi han sagde, han ville.

Og det er måske – efter reformen selv – det vigtigste resultat af nattens vedtagelse.

USA har fået en ny sygeforsikring og – i mange øjne – en anden præsident. En mand, der fylder embedet, og et embede, der fylder manden, og både mand og embede har en helt anden tonnage i dag end i går.

Det må føre til en vis eftertænksomhed hos alle de mennesker, der bevidst eller ubevidst fejllæste Barack Obama, og som groft kan inddeles i to kategorier.

Den første kategori består af de mennesker, der af den ene eller anden grund hader ham, eller ønsker ham nederlag. Det er her, vi finder de te-aktivister, der råber ”bøsserøv” efter kongresmedlem Barney Franks og ”nigger” efter borgerretshelten John Lewis, og som truer med væbnet revolution og snigmord. Men det er også her, vi finder de republikanske politikere, der opildner te-aktivisterne, eller bare betragter det hele som et kynisk spil. For de sidstnævnte handler politik ikke om at skabe noget – det handler udelukkende om at vinde eller tabe – og i øjeblikket gælder det tydeligvis om at spille efter den mest obstruerende og defensive taktik på denne side af Drillo og skildre alt, hvad præsident Obama kommer med, som socialisme, facisme eller ”nordstats-aggression” og under alle omstændigheder som landsskadelig virksomhed.

Det er mennesker, som enten ikke kan eller ikke vil forstå præsidenten, og de vil være dømt til igen og igen at stå som den republikanske kongresleder, John Boehner, stod i nat. Usammenhængende og knust.

Den anden kategori består af mennesker, der betragter Barack Obama som enhver anden præsident eller politiker. En Bill Clinton med kulør og større ører. Det er en kategori af mantra-magere, der gør i hyperlativer og hyperventillation, og så snart en republikaner har fremgang og en demokrat det modsatte, så er præsident Obama og hans sundhedsreform færdig. Død. Begravet. Tak til dem, der fulgte og bar. Vi finder dem på Tv-stationerne, hvor de elsker lyden af deres eget ekko, og hvor de uden at skamme sig kan skifte fra den ene til den anden hest, og de kerer sig ikke det fjerneste om substans.

For dem er politik også et spil, og de går ud fra, at præsidenten også betragter politik som et spil, og at hans store taler, hans dyre ord, bare er et led i det spil. Han mener det ikke, for ingen mener, hvad de siger; de siger kun, hvad de siger, fordi de de vil bevare deres post og deres flertal og deres magt, og bagefter er der rødvin og indforstået fællesgrin hjemme hos Karl Rove.

Disse mennesker skaber et vortex, som samler alle dem, der ikke kan se substansen, ikke vil se substansen eller insiterer på selv at opfinde substansen. Hvis man skulle tro på dét, man i månedsvis har hørt på CNN, Fox News eller MSNBC, så var reformen ekstremistisk, venstreorienteret, uamerikansk, økonomisk uansvarlig, og bedstemor ville blive slået ihjel, ufødte børn ville havne i udskrabscontainteren, og kun ulovlige indvandrere ville få det mindste gavn af den.

Sandheden var – sandheden er – at reformen er et stykke politisk centrisme, hvis der nogensinde har været et stykke politisk centrisme. En af de bedste og mest indsigtsfulde analytikere, bloggeren Ezra Klein, opsummerede forleden den egentlige reformsubstans: ”Det giver sig selv, at det er en temmelig moderat og konsensusorienteret lov, når samtlige demokratiske senatorer, fra Bernie Sanders og Barbara Boxer til Ben Nelson og Joe Lieberman, støtter den, og når den enten møder opbakning eller neutralitet fra den amerikanske lægeforening, hospitalsindustrien, medicinalindustrien, ældresagen, fagforeningerne og meget af forsikringsindustrien. Og det er en moderat og konsensusorienteret lov.”

Selvfølgelig er det det, for præsident Obama er en moderat og konsensusorienteret præsident, og han er ikke en præsident, der kerer sig om politik som spil. For ham handler politik om at gøre en forskel, om at han er i Det Hvide Hus, og kongrespolitikerne i Kongressen for at gøre en forskel, og  hvis man vil have et indblik i den måde som præsident Obama præsiderer på, så lyt til den tale, han holdt lørdag aften.

Han talte uden manuskript og uden teleprompter, og ordene kom med en ægtefølt patos, som man sjældent ser i politik, og de smykkede sig om et citat fra Abraham Lincoln.

”Det er ikke sikkert, at jeg vil vinde. Men det er sikkert, at jeg vil være sand. Det er ikke sikkert, at jeg vil ende som en succes, men det er sikkert, at jeg vil leve op til det lys, jeg har.”

Barack Obama har flere gange sagt, at han hellere vil være en effektiv præsident, der ikke bliver genvalgt, end en famlende præsident, der bliver genvalgt.

Først hvis man tror så meget på noget, at man er villig til at sætte alt andet over styr – først i det øjeblik skærer man den tangent, der fører til politisk storhed.

Barack Obama skar i nat den tangent.

178 kommentarer RSS

  1. Af Sten Rosager

    -

    PG J
    24. marts 2010 kl. 16:10

    Til dit noget uforståelige spørgsmål: “Undre mig over hvor fra du skriver Sten?”.

    Svaret er: Planet Earth!!

    Mvh Sten

  2. Af Sten Rosager

    -

    Helge Hübschmann
    24. marts 2010 kl. 09:38

    Ja Ja kjære Helge, jeg følte mig rigtigt godt opstemt i går fra det tidligere tidspunkt, som decideret A-menneske, jeg åbnede øjnene.

    Da jeg så hørte på TV2 Nyhederne, at de kutteklædte i Den Danske Folkekirke, havde givet efter for presset så steg humøret, og det ærgrede mig, at jeg ikke opholdt mig i Fyns land, fordi jeg tænkte: Nu ville en Laphroaig whisky være på sin plads, til at skåle til lykke til alle bøsser og lesbiske, og hvem ville være bedst at nyde den med?

    Just making fun!!

    Mvh Sten

  3. Af Helge Hübschmann

    -

    @Sten
    Svaret er: Planet Earth!!

    Styr dine overdrivelser! – Du ved meget vel, at det ikke omfatter Nordjylland!

  4. Af Sten Rosager

    -

    Kaj Vilhelmsen
    24. marts 2010 kl. 10:56

    I know you must be joking, Kaj Wilhelmsen?

    Citat: “Vi er alt for mange i dette lille land”, citat slut.

    I know now for sure you are joking, Kaj Wilhelmsen.

    Ud med alle de fremmede foreslår du.

    Gælder det også kronprincessen Mary, hun kommer jo også fra udlandet? Jeg tror Frederik ville ære uenig med dig, og i øvrigt den danske befolkning.

    Eller entertaineren og sangeren Dario Campeotto fra støvlelandet Italien?

    Beskriv venligst detaljeret efter hvilke kriterier du, som racist, bedømmer at folk, der har boet her i årtier, hvis børn er født her, og har gået i den danske Folkeskole, er vokset op, men skal smides ud?

    Der er jo også et par udlændinge på Borgen i Køvenhavnstrup?

    Jeg afventer spændt dit diferencierede og detaljerede svar?

    Mvh Sten

  5. Af Sten Rosager

    -

    Helge Hübschmann
    25. marts 2010 kl. 09:23

    @Sten
    Svaret er: Planet Earth!!

    Styr dine overdrivelser! – Du ved meget vel, at det ikke omfatter Nordjylland!

    Så! Så! Så!, nu ikke flabet ol´timer.

    Husk jeg blev født i Kjøvenhavnstrup i det Herrens år 1954, oveni købet på Hellig-Tre- Kongers-Aften, og dermed har jer royalt blåt blod i årene.

    Jeg blev sendt herover til det mørke nodjylland på et visum gældende først i 3 år af Udenrigsministeriet og måtte have adskillige vacsinationer mod Tyfus, Tuberkolose, Pest, Kolera etc. etc, og de havde sågar den frækhed at fortælle mig: Hvis du bliver taget til fange, udsat for tortur og afsløret som spion kommende fra Sjælland, og endnu værre høvedstaden Christian d. IV´s by, så skal du ikke forvente, at vi kommer dig til undsætning. Faktisk vil vi benægte din eksistens.

    Så det gik ikke så godt i starten, jeg var lige upopulær både på Djævleøen og her i det kolde og golde uopdyrkede sandblæste nordjylland.

    Men efterhånden, hvor jeg også lærte at tale det udenlandske jyske gik det meget bedre. Selv Niels Hausgaards dialekt – veendelbomål, kan jeg nu forstå.

    Men ind imellem bliver jeg mistænkt, fordi jeg bruger de fremmede, for jyder, medfødte gloser som: Kraftedeme eller det er fanden-gale-mig – og ikke mindst – eddermame.

    Jeg har faktisk for nyligt søgt om at måtte komme tilbage til Sjælland, skulle jo nødig blive stedt til hvile i uindviet jord (læs sand), men nu nægter de ethvert kendskab i Udenrigsministeriet til mig, og dels til mine månedlige rapporter, baseret på bestikkelse af nordjyder, hvilket er let.

    Hvorfor kunne du ikke undlæade at afsløre mig og så her i Berlingske Tidende.

    Mvh den landflygtige Sten

  6. Af Camilla Langberg

    -

    Kan vi ikke blive fri for personlige hippieudslip her på bloggen. Opret jeres egen forbindelse, så vi kan få en seriøs debat. Jeg trækker mig, det er ikke niveauet for mig her.

  7. Af Sten Rosager

    -

    Camilla Langberg
    25. marts 2010 kl. 09:55

    Kære Camilla

    Undskyld, jeg glemte det med ikke at bruge for mange fremmedord.

    Mvh Sten

  8. Af Camilla Langberg

    -

    Et sidste ord til Sten: Du udstråler ensomhed og mindreværd, få det behandlet i stedet for at forurene diverse blogs. Jeg kender nok flere fremmedord, end du nogen sinde kommer tid, og jeg har brugt og bruger mit liv til andet end en degnetilværelse i provinsen.

  9. Af Camilla Langberg

    -

    Interessant her på bloggen at møde dem, der har haft ansvaret for vores børn i folkeskolen og lignende institutioner siden 1968. Et helt studie i, hvorfor det gik så galt med det hele.

  10. Af Helge Hübschmann

    -

    @Camilla Langberg

    Piet Hein:

    Den, der kun ta’r spøg for spøg
    og alvor kun alvorligt.
    Han og hun har faktisk fattet
    begge dele dårligt.

    Bliver det hele ikke lidt mavesurt, hvis der ikke også er plads til et lille, humoristisk og godmodigt drilleri ind imellem?
    Jeg synes i hvert fald, det giver en lidt hyggeligere og mere imødekommende debattone, end:
    Du udstråler ensomhed og mindreværd, få det behandlet i stedet for at forurene diverse blogs.
    For så er vi jo ovre i de ubehagelige personligheder, som der vel egentlig ikke så meget grin ved, eller?

  11. Af Camilla Langberg

    -

    Kære Helge. Nå, det er kun ubehagelige personligheder, når det kommer fra den anden side.

    Man skal åbenbart bruge mandsnavn for at blive fri for den slags. I 2010!

    Men interessant at opleve den nederdrægtige måde, vores børn har været udsat for. Jeg forstår, mange gik i stykker af det i skolen.

    Mvh

  12. Af Helge Hübschmann

    -

    @Camilla Langberg
    Nå, det er kun ubehagelige personligheder, når det kommer fra den anden side.

    Nej, da. Bestemt ikke. Jeg har muligvis overset noget i Stens indlæg, det skal jeg ikke kunne udelukke.
    Hvis du lige kommer med eksemplerne, skal jeg gerne lige “slamme” ham lidt eller true med kun at skænke halve whisky’er..

    P.S. Jeg er for doven til at lede efter dem – jeg går ud fra, du som den forurettede ved, hvor de står.

  13. Af Camilla Langberg

    -

    Hr. skolelæreroverdommer Helge.

    Se Katrine Lilleørs blog om pædofili.
    Men du er da ellers et fornuftigt menneske selv.

  14. Af Sten Rosager

    -

    Helge Hübschmann
    24. marts 2010 kl. 11:21

    Citat: “@Kaj Vilhelmsen
    Hvis vi lod befolkningen gå gradvist ned mod een million

    Hvorfor lige en million? – Hvorfor ikke en halv. Eller en kvart. Eller 50.000 – eller bare 2. Jo færre, vi er, jo rigere bliver vi jo, og jo færre problemer har vi. Så hvis vi nu nøjes med bare Kaj Vilhelmsen, så kører det da…..:-)”, citat slut.

    Du har helt ret kjære Helge!

    Det er jo der, hvor den lidende ikke demokratiske, Kaj Wilhlmsen, vil hen: Ham og kun ham skal bestemme.

    Jeg må også indrømme at jeg kom til at diskriminere kronprinsesse Mary. Næh, når ret skal være ret, så skal vi jo også have både Prins Henri/Henrik og prins Joakims nye kone Michelle ud. Og helt ærligt, det ville jo være godt også for dyrevelfærden her i Danevang, idet begge sidstnævnte to jo kommer fra det frøædende Frankrig.

    Men hvorfor stoppe her.

    Lad os tage samtlige udenlanske ambasader med personale. Ud med dem, så får vi samtidigt en masse velhavervillaer på Østerbro og i Hellerup gjort tomme, så de kan overtages af danskejede alfonser og advokater i bordellerne, hvor indehaverens efternavn nødvendigvis må slutte med – sen, som i: Hansen, Jensen, Petersen etc. eller lignende.

    Herefter alle udenlanske sportsfolk fra håndbold over fodbold til deres trænere fra udlandet. Herunder især vor gamle arvefjende fra 30 års krigen – dem jævle svenskerne, som jo alligevel kun kommer her for at drikke sig sansøløst berusede i VORES ØL, og stjæle vores smukke danske langbenede blonde flickor.

    I Folketinget må vi også have en decideret østtysk model for udrensning af alle som Kaj Wilhelsen ikke vil have der, og de med mærkelige efternavne, som jo kunne være og sikkert er potentielle islamister- og terrorister.

    Og endeligt ikke at forglemme alle udenlanske lærere og andre undervisere fra vore højere læreanstanler og universiteterne, og selvfølgelig også læger af samme status.

    Der er selfølgelig et kæmpe problem ved denne skitserede systematiske udrensning af alle udlændinge, og det er jo, at vi sikkert fra udlandet ville modtage lige så mange danskere retur, som i dag bor i udlandet, spiller fodbold i udlandet og arbejder indenfor diplomatiet i udlandet mm. Udlandene ville jo sikkert, som en feedback, forlange det samme som Kaj Wilhelmsen.

    Mvh Sten

  15. Af Helge Hübschmann

    -

    @Camilla Langberg
    Hr. skolelæreroverdommer Helge.

    Rolig nu. Jeg gør mig ikke til overdommer over noget som helst. Men jeg opfordrer på enhver blog og enhver debat alle til at holde sig fra nedgørende personligheder og generelt at holde en fordragelig tone. Det synes, jeg vi skylder både hinanden og respekten for bloggen.
    Med – som sagt – plads til lidt drillerier, så længe de holder sig i den fordragelige ende.

    Jeg var ikke opmærksom på, at du også havde andre blogs inde i billedet. Jeg har ikke indlæggene i den ikke present i hovedet, men jeg skal da ikke udelukke, at Sten i den blog havde nogle kritisable indlæg og heller ikke, at jeg måske ikke fik udtrykt min kritik. Men der var nu ganske mange indlæg på den blog, jeg ikke fik rettet den kritik imod. Med den tone, der var på den, kunne jeg så nærmest ikke have bestilt andet. Og jeg skal derfor også gerne erkende, at jeg selv mere end een gang måtte aktivere det yderste af min selvbeherskelse for at ikke at “køre med”. Det var ikke en blog, vi som danskere skal bryste os for meget af..

  16. Af Sten Rosager

    -

    Camilla Langberg
    25. marts 2010 kl. 12:30

    Citat: Hr. skolelæreroverdommer Helge.

    Se Katrine Lilleørs blog om pædofili.
    Men du er da ellers et fornuftigt menneske selv.”, citat slut.

    Kære Camilla

    Flot stillingsbetegnelse for Helge. Blot et lille problem her, idet en sådan stilling ikke eksisterer i Danmark, men det skal du bestemt ikke lade dig genere af. Du som har mere end eet navn her. Ak Ja Camilla.

    Når du herefter påtaler, at jeg skulle nedgøre kvinder generelt? Ak Ja Camilla.

    Hvad har kristendommen gennem 1000 år gjort for at fremme kvinders ligestilling. Så vidt jeg husker er kvindens ældste erhverv – jo at være skøe/luder, bla. beskrevet i Biblen, at ham de kaldte Jesus jo horede vellystigt med luderen Maria Magdalene? Men det har du nok glemt.

    Du fortalte at du var vant til tocifrede karakterer. No problem Mam. Du har nu knebent opnået et = 03.

    Mvh Sten

  17. Af Camilla Langberg

    -

    Til Poul Høi.

    Jeg vil bede dig gribe ind overfor Sten Rosagers seneste indlæg.
    Det er åbenbart nødvendigt at bruge andet end et kvindenavn for at kunne deltage i debatten.

    Sker der ikke noget fra Berlingske Tidendes side, vil jeg gå til Ligestillingsrådet eller lignende instans.

    Helge: Bakker du stadig din ven op efter dette?

  18. Af Helge Hübschmann

    -

    @Camilla Langberg
    Helge: Bakker du stadig din ven op efter dette?

    Nu er det jo ikke sådan, at Sten og jeg sådan “bakker hinanden op”, selv om du måske har fået det indtryk.
    Vi er nu ganske ofte uenige – ikke mindst om kristendommen, som Sten af mig ubekendte og efter min opfattelse ulyksalige årsager har fået et lige så belastet forhold til, som jeg har til ingefær. Såvel Herrens som ingefærens veje er åbenbart uransagelige..:-)

    Jeg ville nok ikke have svaret dig, som Sten gør, hvilket med stor sikkerhed simpelthen skyldes, at jeg ikke erSten.
    Men jeg kan ikke umiddelbart se en negativ personkarakteristik i indlægget (og det er som oftest dem, jeg “brokker” mig over).

    Og jeg er ikke klar over, hvad du mener med, at Det er åbenbart nødvendigt at bruge andet end et kvindenavn for at kunne deltage i debatten.?

    At han giver dig 03, overrasker mig sådan set ikke. Det giver han også til Jesus. Simpelthen fordi han er skidesur over, at Jesus gjorde vand til vin i stedet for til whisky. Og siden har han simpelthen nægtet at forholde sig andet end a priori negativt til kristendommen. Men som sagt, det er OK. Jeg afskyr også ingefær.
    Men er du ikke ret så ligeglad med, hvilken karakter du får af Sten? – Det ville jeg have troet.

  19. Af Sten Rosager

    -

    Camilla Langberg
    25. marts 2010 kl. 15:04

    Kære Camilla

    Hvis du nu havde læst fra toppen af denne blog så roste jeg Barack Obama for, at han som den første præsident i USA siden 4. juli 1776 havde gennemført en særdeles længe eftertragtet sygesikringsreform, som jo lige nu er dyr for amerikanerne generelt, men som ville blive endnu dyrere om 10 år.

    Dit problem Cammilla er, at du gerne vil angribe andre som ikke er lige så rabiate indoktrinerede kristne som du, fuldstændigt uden historisk viden og dermed fuldstændigt tilsidesætter dansk lovgivning og vores yttringsfrihed.

    Du tror på at den kristne kirke er fejfri, hvad den bestemt ikke er.

    Du har jo selv bevist det ved at skrive under mindst to navne, hvilket jeg egentlig troede i henhold til “ordensreglerne” her på sitet var forbudt.

    Når jeg henviste dig til rockgruppen TV2 og deres landsslager for mange år siden “Kvinden ned på alle fire, ikke mere ævl forståelse og snak”, så var det udelukkende for at vise dig faktum om danskerne. Dermed sagt jeg var aldrig på den rolle som danske mænd skulle have i 1970´der handlede omislanske sweatere, fløjlsbukser og andefødder på fødderne og et partisantørklæde.

    Men det fattede du ikke, det står der jo ikke en brik om i Testamentet i den kristne frit opfundne Gud og en kirke som gerne så at fri abort aldrig var blevet vedtaget ved lov i Danmark, den kristne kirke som du er en slave af.

    So long dear or Mam,

    Sten

  20. Af Sten Rosager

    -

    Helge Hübschmann
    25. marts 2010 kl. 15:50

    Kjære Helge

    Kan du huske The beatles sangen med ordene “She´s leaving home bye bye”.

    Sagt på en anden måde, vi to havde fra begyndelsen ikke enighed imellem os men som du meget karakteriserende med din henvisning til Piet Hein fortalte, er humor ikke alle mennesker forundt.

    Vi begge er alderstegne, du næsten skindød og falder vel ofte i søvn i – the rocking chair, men vi har begge levet et langt liv og er blevet mere tolerente. Du har altid været det som radikal, jeg tilhører stadigvæk partiet Venstre, selv om jeg havde søvnløse nætter, da et spinkelt flertal i Tinget besluttede at sende danske soldater til Irak, oven på The Art of Deception løgnene fra Bush administrationen om saddam´s såkaldte “piles of the WMD´s”, som de jo aldrig fandt i Irak – hverken FN´s våbeninspektører eller USA, da de først havde invaderet Irak.

    Så jeg vælger hippie udtrykket i forhold til camilla – Chill Out.

    Be well my most respected friend a true whisky reconnesseur,

    Mvh Sten

  21. Af Sten Rosager

    -

    Camilla Langberg
    25. marts 2010 kl. 15:04

    Uddrag af dit vrede indlæg til Poul Høi: “Sker der ikke noget fra Berlingske Tidendes side, vil jeg gå til Ligestillingsrådet eller lignende instans.”.

    Kære Camilla

    Det synes jeg virkeligt du skulle gøre, men undlad venligst at blande Berlingske Tidende (min ynglingsavis gennem mange år/Erhvervsbladet ind i din furiosiøse galskab/skizofreni.

    Ret kritikken direkte mog mig Sten Rosager, den eneste person i DK med dette amorøse navn, adressen finder du på Eniro og gør dig selv til grin endnu mere, end du er nu.

    Mvh Sten

  22. Af Camilla Langberg

    -

    Sten.

    Hvad i alverden ved du om mit forhold til kirken og kristendommen. Jeg ser det først og fremmest som kulturarv, som jeg har prøvet at fortælle på en anden blog. Etik, ikke etik, men det har du igen og igen vist, du ikke ved, hvad er.

    Hvad i alverden ved du om min historiske viden?
    Jeg kan få dig skakmat hurtigere end du aner.

    Hvad i alverden ved du om mit forhold til fri abort? Jeg har selv kæmpet for det.

    Du er så modbydelig og personlig i din uvidenhed, at jeg kun kan have ondt af dig.

    MEN kør ikke frem med kvindefjendtlighed. Gå til terapeut, så du ikke sårer andre. Men det er åbenbart din eneste kontakt med kvinder.

    Så fortsæt i dine billige øltåger, andet er det jo ikke.

  23. Af Ulf Punell

    -

    Camilla, du er nok ikke bekendt med dette, men Rosager bor lige op ad Aalborg kaserne. Det er ikke en mand som jeg ville lægge mig ud med.

  24. Af Camilla Langberg

    -

    Ulf: Underligt argument, hvad mener du med det?

  25. Af Sten Rosager

    -

    Camilla Langberg
    25. marts 2010 kl. 16:29

    Et lille råd til dig Camilla, når du bliver indkaldt til Ligestillingsrådet for at forklage dine anklager: Medbring din personlige bibel, så de særdels uheldige offentlige ansatte, der modtager dig i det mindste kan få sig et billigt grin.

    Bortset fra det: “I am speechless”, ovenppå dit sidste tumbede angreb. Denne agng er du ikke en gang værdig til en karakter overhovedet.

    Hvis du hader hvad jeg siger eller min person som totalt ukristen, så undlad venligst at bagtale mig overfor Helge, tal direkte til mig synderen som elsker sex.

    Husk at Helge: “Has a brain and a humor”. Non of which you have darling Camilla, losin´up!!

    Need I say more Mam?

    Mvh Sten

  26. Af Nanna G

    -

    Jeg ønsker hermed at tilkendegive min søstersolidariske støtte til Camilla. Jeg synes det kan være fint nok med flirterier og at man laver sjov med hinanden, men når den ene part begynder at sige fra, synes jeg man skal tage det til efterretning. Ellers kammer det over i mobning eller sexchikane.

    Som det ses her, er debatten gået helt i stå, hvilket jo er synd for alle parter. Debat bør foregå i en atmosfære, hvor forskellige meninger kan brydes. Hvis man går efter at vinde og skræmmer dem væk, som man er uenig med, bliver det hele bare yderst kedeligt i længden.

  27. Af Rasmus F

    -

    Som talt af en Obama-discipel – ukritisk og ensidig næsegrus tilbedelse – ikke særligt interessant læsning.

  28. Af Ulf Punell

    -

    @Rasmus F

    Poul Høi har marginaliseret sig selv med sin helt ukritiske Obama tilbedelse.

    David Trads’ analyser er mere moderate.

    Jeg tvivler også på om Poul Høi egentlig har den fornødne begavelse til selvstændig analyse?

    Det er nu noget nemmere at surfe internettet og grifle af efter andre, og endnu nemmere, blot være en glad, ukritisk discipel.

    Det er Poul Høi i en nøddeskal.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info