« Amerikanske Tilstande

Manden fra Enron

61 kommentarer

Kan du huske Bush?

Ham præsidenten?

Det er længe siden, det har handlet om USAs nuværende førstemand, han virker som om, han er gået på cruise-control frem til januar, hvor han kan rejse tilbage til Texas. Fredag underskrev han den økonomiske redningsplan, og så vendte han ellers tilbage til sin mountainbike og begivenhedernes skyggeside.

Ikke så mærkeligt, at amerikanerne er løbet sur i hans præsidentskab.

En ny måling fra CBS/New York Times viser, at kun 22 procent af amerikanerne er tilfredse med hans embedsførelse, en tangering af præsident Trumans bundrekord fra 1952, og en anden måling viser, at 70 procent af amerikanerne er direkte utilfredse med hans embedsførelse, en rekord siden målingerne begyndte i 1938.

Så det er ganske apropos, at vi over de seneste uger har fokuseret på “Manden fra Midland” og forsøgt at finde ud af, hvorfor det gik så galt.

I lørdagsavisen bringer vi det femte og sidste afsnit, og jeg drager en parallel mellem regeringen Bush og Enron, mellem den alternative virkelighed, som prægede og præger begge foretagender, og som til sidst punkterede dem, og her er konklusionen:

“Præsident Bush synes en tragisk figur, som taget ud af Shakespeares beskrivelse af prins Henrik, men uden forvandlingen til kong Henrik IV.

Jeg har mødt George W. Bush to gange mano-a-mano, og et utal af gange ved vælgermøder eller partimøder eller konferencer, og jeg kan godt lide manden fra Midland. Jeg kommer selv fra en lille by på den forkerte side af jernmuren af god smag, hummergaffel og opinionsdannelse, jeg kan genkende hans simple fornemmelse for op og ned, rigtigt og forkert, hans anti-elitisme, hans hjertelighed, men jeg kan også genkende bagsiden af det alt sammen – at han tror, at hele verden er som hans verden, hans op og ned, og jeg kan genkende hans insisteren på at lade sig styre af sin marv, sit instinkt, for viden og fodnoter er for tøsedrenge.

Bob Woodward har interviewet Bush siden 2001, og i den fjerde og sidste bog om Bush-tiden beskriver han, hvordan præsidenten altid og uafbrudt taler om sin “marv” og sine “instinkter,” og den nøgterne Woodward fornemmer et problem – for “instinkt er næsten hans anden religion,” og det er en religion, som ikke tolererer tvivl.

Som Bob Woodward konkluderer:

“Gennem årene, igen og igen, har præsident Bush været præget af utålmodighed, brovten og en foruroligende selvsikkerhed i sine beslutninger. Resultatet har ofte været forhastethed og uforsigtighed og, måske mest problematisk, en forsinket reaktion på en virkelighed eller et råd, som er modsat hans marv.”

Bush er nu i meningsmålingerne faldet til de samme 22 procent, som Harry Truman faldt til, men uden den samme chance for et posthumt comeback, for han har ikke hverken Trumans resultater eller dømmekraft, og selv om krigen i Irak eksempelvis ender i en større geopolitisk sejr, så vil det ikke undskylde de første fire år i dyndet.

I en nylig rundspørge blandt 109 førende historikere siger 98,1 procent af de adspurgte, at Bush har været en dårlig præsident, og 61 procent siger, at han er den dårligste i amerikansk historie, og det er nok nærmere sandheden. Bush vil indskrive sig i historien ved siden af Buchanan, Filmore, Pierce, Harding og Hoover, listen over præsidenter, som demonstrerede, hvad der sker, når verdens mægtigste embede fyldes med en mand, som ikke fylder målene ud, en barnekonge på en kæmpetrone, og det vil nu tage mellem ét og to årtier at rette op på Bush-tidens fejl, vurderer kommentatoren Jonathan Rauch.

“Vi kan ikke undslippe historien,” sagde Lincoln, nej, men historien kan – som tilfældet Bush viser – tydeligvis undslippe os.”

Skyd løs.

61 kommentarer RSS feed

@ Poul Høi.

Du præsenterer George Bush som en tragisk figur som mente det så godt, men manglede… formatet… kald det hvad du vil.

Jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde ud af at have ondt af din tragiske figur. Måske derfor er det forkert at portrætere ham som sådan.

Kan du selv have ondt af Bush?

Er det synd for en mand i verdens mægtigste embede i 8 år – bakket op at flertal i både senat og repræsentanternes hus i store dele af perioden, hvis han er endt som en fiasko?

“…og selv om krigen i Irak eksempelvis ender i en større geopolitisk sejr, så vil det ikke undskylde de første fire år i dyndet.”

Kommer vel an på hvor stor sejren er…det kan man vel ikke sige katagorisk på nuværende tidspunkt…

Kære Kurt Dejgaard.
Jeg mener ikke, at Bush er en stakkel. Jeg mener, at han er en tragedie.
Der er en afgørende forskel.

Jeg har for længst tilsluttet mig de 61 procent!

En ekstra ‘brik’ faldt her på plads for mig -
da personen Busch i og for sig har været/kan
være svær at aflæse. For mig i hv f.

Hans anti-elitisme står der.
Ja så, var hans far ikke Præsident i USA?
Kendte Georg ikke gamle top politikere, som
rådgav ham,især nok i begyndelsen.
James Baker gav en hånd med.Saudi Arabiens
ambassadør Bandar gav undervisning i Politik.
Et hav af eliten var omkring Georg Bush.
Jo politik er en blanding af myter og spin.

Jeg er meget enig i Poul Høi’s artikel.

Bush’s fejbedømmelse af krigen i Irak har medført store omkostninger for USA både politisk og økonomisk. Det sidste er interessant fordi

1)
Han bruger kræfter på krig efter krig (Afghanistan og Irak) og negligerer økonomi via den tilsynspligt han har og det afstedkommer nu de problemer, som efterhånden også vil nå til Europa.

2)
Bush har ikke sørget for arbejdsplads til befolkning – den fornemmeste opgave for alle præsidenter. År efter år går det galt og nu kommer kulmination med Wallstreet krisen.

Ak ve – etiket som den værste præsident er fuld fortjent.

Poul Høi:

Jeg er skuffet fordi du synes at vi “pøblen” herovre bør dømmes af Woodward, New York Times/CBS og akademikerne!

De representerer heldigvis ikke “the man in the street” – believe it or not.

PHT
Branford,Connecticut

At Bush nu har väret president, i snart 8 år i U.S.A. er en katastrofe, for verden, og ikke bare U.S.A.!

Radikale muslimer, er vest-verdenens rigtige fjender, og de findes som bekendt, hovedsageligt i Saudi-Arabien, og nordlige Pakistan!

Så det eneste rigtige, havde väret militäre angreb, hvor fjenden findes!

Da Bush familien idag råder over betydelige formuer, höjst sandsynligt skaffet dem af det Saudiske kongehus, kaster dette en forståelig opfattelse, af den förte amerikanske politik, der på dette grundläg kan betragtes som forräderi mod U.S.A., og vest verdenen (vort demokrati)!

Når fjenden findes i öst, kan det jo ikke hjälpe at före krig i vest! Så det hele er en delvis bedragerisk politik, fört af Bush administrationen!

Måske kommer historien, at udpege Bush familien, som de höjst korumperede personer, nogensinde i amerikansk politik!

M.v.h.

“…Bush ikke en stakkel, han er en tragedie”
Citat Poul Høi
Manden der er skal levere journalistisk lødige artikler fra USA.
Ill rest my case.

En universitetsuddannet historiker er som udgangspunkt en, der har studeret historie og opnået en akademiskgrad. En sådan historiker kan eller burde kunne fortælle os om fortiden. Men at en historiker eller nogle historikere begynder at bedømme og dømme nutidens mennesker må skrives på deres personlige regning og ikke Historie som et akademisk og videnskabeligt fag. En historiker ligesom alle andre har naturligvis ret til give udtryk for deres formodninger og holdninger. Derfor skal de tages som, de er; altså blot nogle holdninger; Holdninger som alle andres holdninger. Deres holdninger bliver ikke valide, blot fordi de har beskæftiget sig med fortiden. Fortidens historier er fortidens historier. Historien har aldrig gentaget sig, selvom nogen prøver at bevise det modsatte. Lyn slår aldrig det samme sted, udelukkende fordi omstændighederne aldrig er de samme som før. Det er vores efterkommere, der kan bedømme de nulevende menneskers handlinger ; tragiske eller heroiske. De amerikanske soldater, der faldt ved slaget ved Normandiets kyster, omtaler vi med respekt i dag. Der var sikkert også delt meninger om deres rolle den gang.

Jeg er mildelst talt ikke Bush-fan – men han er jo blevet valgt! I første omgang af 1 stemme i Højesteret, i anden omgang med et mere komfortabelt flertal i Ohio.
Det rejser spørgsmålet: Hvad er det gør, at amerikanerne i 2 omgange vælger en mand der helt åbenlyst ikke er kompetent til jobbet, og har omgivet sig med inkompentance, nepotisme og korruption?

Dette spørgsmål er for mig det store mysterium, for i sidste ende er det de amerikanske vælgere der har truffet det valg.

Og det er meget muligt de er inkompetente – men som jeg opfatter det, har den såkaldte middelklasse også valgt en politisk linie der i 8 år har skadet deres interesser.

Kan Poul Høi forklare hvad der skete i hovederne på amerikanerne i 2000 og 2004?

@ Steffen

Nej, PH kan IKKE forklare hvad der skete i hovedet paa amerikanerne i 2000 og 2004, i det mindste ikke ud fra et sagligt grundlag. Han kan formentlig forklare det ud fra sin personlige holdning, men det bliver ikke en forklaring du kan bruge til noget.

Der er simpelthen ikke noget grundlag for at kategorisere vaelgere i nogetsomhelst land som inkompetente, bare fordi man ikke bryder sig om landets regering. Det er en elitaer holdning som, uagtet meget populaer, udtrykker foragt for mennesker med en anden mening end een selv. Det er ikke de demokrati drejer sig om, eller rettere, det burde ikke vaere det demokrati drejer sig om.

Hvis du gaar tilbage til 2000, saa var vi enormt traette af Clinton og hans regering. De konstante skandaler, en ualmindeligt svag udenrigspolitik, og en foelelse af at USA koerte i tomgang. Gore var (og er) en elendig kandidat for demokraterne, og blev fortjent ikke valgt (selvom det var med en meget lille margin).

I 2004 havde vi rodet os ind i en krig (med rette eller urette – det emne er vist diskuteret nok) og amerikanerne foelte ikke at Kerry (som ogsaa var og er en elendig kandidat) kunne haandtere en rimelig afvikling af krigen. Der er tradition for at genvaelge “chefen” naar vi er i krig, og det skete ogsaa her.

Middelklassens interesser er ikke i vaesentlig grad blevet skadet af Bush regeringen, uagtet alle herovre selvfoelgelig er ramt af nedgangen, som ogsaa I er derovre. Der er langt mere paa spil for middelklassen ved det nuvaerende valg! Det er entydigt at middelklassens levevilkaar vil blive forringet hvis Obama vinder, alene af den grund at han vil vaere tvunget til at haeve skatterne drastisk for at financiere sine ideer. Udsagnet at det er “de rigeste” der skal betale gildet er en and som ikke staar til troende alene af den grund at der ikke er nok af dem (selvom der er mange). Det er jo ioevrigt ogsaa paa linie med hvad der sker i Danmark, naar der skal findes skatteindkomst – det er de fleste der betaler det meste.

Hvis McCain vinder bliver der ogsaa skattestigninger – det er der ingen tvivl om – men de bliver formentlig ikke saa drastiske. Samtidig er han formentlig ogsaa en bedre garant for specielt Europas sikkerhed, men det faar vi vel at se.

Det ser ud til at undslippe mediernes (og PH’s) opmaerksomhed at Demokraterne har haft flertallet i begge kamre i snart to aar uden at have opnaaet nogesomhelst anderledes. Og det er ogsaa gaaet upaaagtet hen at Kongressens popularitet er endnu lavere end Bush’s. Det er udtryk for at amerikanerne generelt er frustrerede over politikerne, og det skal blive interessant at se hvordan det manifesterer sig ved valget i November.

En meget nøgtern og upartisk beskrivelse af en præsidents embedsperiode, og vel nok det bedste argument for aldrig at indføre et præsidentstyre i Danmark.

-> Tom B

Tak for en udmærket kommentar. Du har ganske ret i, at det er arrogant at kategorisere vælgere for inkompetente. Når jeg gør det alligevel, skyldes det de indlysende modsætninger der er mellem den amerikanske middelklasse og de politiske valg de har truffet de senere år. Og det er det dilemma, jeg ikke kan forstå. Lad os tage de religiøse vælgere som et eksempel:

Som jeg forstår det, er hovedparten af de stækt religiøse vælgere ikke særligt velhavende. Hvorfor stemmer de på et parti der, i det mindste de sidste 8 år, helt åbenlyst har tilgodeset de mest velhavende?
Hvorfor fravælger de en offentlig sygesikring, som de har fordele af?

Og de reelle magthavere i USA – Rove og Cheney, har aldrig nogensinde bekymret sig en tøddel for middelklassens problemer. Det står efterhånden glasklart. Men alligel har GOP formået at fastholde magten.

Det er sådanne forhold jeg ikke forstår, og som ikke passer ind i et nordeuropæisk hoved.

Med hensyn til Clintons skandaler, er det så Lawinsky der er skandalen? For mig at se var den største skandale, at republikanerne brugte en offentlig anklager til at jagte Clinton. Den største dumhed var så, at Clinton ikke bare erkendte at han havde knaldet praktikanten – og det var et anliggende mellem ham og fruen!

@Glad for historie:
Ja, det er vel de fleste af os. Problemet er at “historien” ikke objektiv, men subjektiv og hvad man lærer kommer an på akademikernes, politikernes og jurnalisternes politiske sysnpunkter. Tænk bare på “historien” som skrevet af Sovjetunionen, Hitlers Tyskland, for ikke at tale om nutiden Ahmadinajad og islamisterne!
I USA er der begået karaktermord på George W Bush i de sidste otte år af de “liberale” akademikere og deres allierede i New York Times, ABC, NBC of CBS, for ikke at tale om Hollywod, mens historikere som Donald Kagan, hvis de er heldige, kommer på side 22 og – God forbid! – på Fox News.
Tænk bare på hvad der skrives om Danmarks historie i min levetid (siden 1934). Var Scavenius helt eller landsforrædder? Var Frihedskæmperne helte eller mordere? Ville det have været bedre hvis Russerne var kommet til Danmark før Montgomery (Tænk på Rønne og Nexøs skæbener), for ikke at tale om hvis der var blevet uvejr på D-Day, amerikanerne havde trukket sig tilbage, Frankrig var gået med Tyskland der så kunne have overvundet – eller blevet allierede igen – med Sovjetunionen. Det sidste er selvfølgelig spekulering ikke “historie”.

Så vore børnebørn får vide om President Bush var “good” or “bad”", ligesom Kennedy glorien nu er blevet lidt kroget! Så får de jo også vide om Barack Huseein Obama blivrt lsndfet frelser eller ej!

PHT
Branford,Connecticut

@ PHT

Godt indlaeg – mange gode pointer!

@ Steffen

Du rejser mange punkter som ikke kan besvares kort, men jeg vil da gerne give mit besyv:

Det helt afgoerende for de religioese grupper er at demokraterne er for abort, mens republikanerne er (stort set) imod, eller i det mindste har markedsfoert sig som vaerende imod. Det er helt afgoerende for deres valg, og selvom jeg ikke umiddelbart er enig i at de staerkt religioese vaelgere er mindrebemidlede, men snarere udgoer et bredt udsnit af indkomstgrupperne, saa skal du huske at det jo er ligegyldigt hvordan livet paa jorden er, fordi beloenningen kommer i himlen. Faktisk, jo vaerre livet paa jorden er, jo bedre bliver efterlivet. Jeg er ikke enig med disse grupper paa nogen maade, men jeg forstaar hvor de kommer fra.

Offentlig sygesikring er et problem som indtil flere regeringer ikke har kunne loese. Hillary Clinton blev givet opgaven under Prez Clinton, men kunne ikke loefte den. For det foerste fordi lobbyisterne har utrolig megen indflydelse. For det andet fordi det langt ind i demokraternes raekker er upopulaert at indfoere foederale programmer (som sygesikring ville vaere). Jeg tror begge kandidater i det nuvaerende loeb vil forsoege at indfoere noget der ligner almen adgang til sygeforsikring, men deres modeller er meget forskellige.

Jeg er ikke enig i at Rove og Cheney er de reelle magthavere, men “hoegene” i det republikanske parti har haft lidt for meget indflydelse. Og du skal stadig huske at demokraterne har haft kontrollen over begge kamre i snart to aar uden at det har betydet nogle vaesentlige aendringer. Saa reelt har GOP ikke haft saa megen magt paa det seneste.

Clinton var ikke kun en skandale mht. Lewinsky. Han var (og er) notorisk for sine damebekendtskaber, men der var ogsaa rod i hans financialle bagland, uagtet det aldrig lykkedes at faa ham knaldet (no pun intended) for det.

Du har ret i at det kan vaere vanskeligt at forstaa amerikanerne til bunds, naar eens udgangspunkt er nordeuropaeisk. Det doejede jeg selv med i begyndelsen, men en god start er altid at undlade at doemme, selvom det man ser ikke falder i hak med det man selv tror paa. Oplysning fremmer altid forstaaelsen, men medierne – baade herovre og der hvor du bor – koerer mere eller mindre i samme hak, og fremmer derfor ikke megen forstaaelse. Alt daarligt i verden er ikke USA og/eller Bush’s skyld, men det er altid godt at have en “prugelknape”.

Selvom jeg gerne indroemmer at jeg er moderat republikaner (for abort og for sygesikring til alle), saa er det lige foer jeg haaber paa at Obama vinder, fordi jeg i saa fald kan se frem til at de venstresnoede vil klappe i i fire aars tid. Og naar russerne saa slukker for naturgasstroemmen til Europa, og Iran har faaet de atomvaaben som de saa gerne vil have, saa kan jeg jo laene mig tilbage og sige: Hva’ sagde jeg?

Jeg haaber ikke at den dag kommer!

Undskyld det lange indlaeg!

Det er ganske vist…
måske en kende tidligt at afskrive president Bush. Normalt går der 50-70 år før historiens dom falder. Det skyldes primært, at de overfladiske analyser som kendetegner massemedierne skal have tid til at gå i glemmebogen. Så får vi se hvorledes G W Bush vil blive husket. Hvadenten det er Bush- doktrin I, II, II eller IV der overlever. Det mest bemærkelsesværdige ligenu er, at det er lykkes den amerikansk kongres at få en opinions score på 11% eller omtrent det halve af president Bushes 22%. Det bliver ligeledes interessant at se, om Bush vil sælge amnestier til den højstbydende ligesom hans forgænger Bill Clinton gjorde det i de sidste dage af sin præsident tid.
“Når vælgernes stemmer kan købes af politikerne, ved at bruge borgernes egne skattebetalte midler, så er demokratiet for alvor i fare” og det er den kamp, der for øjeblikket udspilles i amerika. I Europa er den kamp for længst tabt.

@pht
1.Tak for et godt indlæg
2. Jeg er helt enig med dig i omkring objektivitet og subjektivitet.
3. Ikke dynamiske og modstandsdygtige mekanismer vil før eller senere bringe sig i fare og forfald. Dette vil være deres faktiske/objektive historie. Hitler, Stalin, Mao og Ahmadinejad er eksempler på dette forfald. På den anden side har vi de vedvarende og modstandsdygtige fænomener, der appellerer til det menneskelige i os alle sammen, der trods til tider trængte kår vil finde deres respektfulde placering i folkets hjerter. Bush vil blive husket som en, der drømte om et godt liv for mennesker, som ikke behøvede ”belaste” sin embedsperiode med. Han kunne vælge at være ligeglad med forbrydelser, der fandt sted i Afghanistan under Islamisterne, Irak med Saddam og Iran med Ahmadinejad. Han kunne lade som ingen ting. Han kunne sælge sin sjæl ved at ikke tage kampen mod diktaturerne op. Men han gjorde ikke. Han har taget kampen op trods den massive pres fra en verden af kyniker, der foretrækker at underlægge sig primitive kræfter, der skyder kvinderne ihjel på Kabuls stadion.

@ Glad for historie

Hoert, hoert! Kan du forestille dig ramaskriget hvis USA ikke havde grebet ind i Irak of Afghanistan, og Hussein og/eller talebanerne havde gjort et eller andet taabeligt der havde kostet en million mennesker livet? Hvor er USA; hvorfor goer Bush ingenting?

Tak til Tom B, Niels K, Glad for historie og min gamle ven PHT for jeres gode indlaeg. Hvis det ikke var for jer, ville jeg opgive at udtale mig her, for det er da nogle besynderlige holdninger der bliver slynget rundt.

En ting som jeg ikke kan forstaa og maaske kan I hjaelpe mig. Jeg laeser at Bush’s approval rating er 22% og kongressen 11%. Jeg bor i den amerikanske middelklasse og jeg kender ikke en eneste der er saa vred paa vore politikere som disse tal fortaeller. Her lever vi i luksus som verden aldrig har set mage til. Alle der vil frem i verden har utallige muligheder. Se paa Obama som var soen af en 18aarig enlig mor f. eks. Maaske er det et spoergsmaal til en psykolog. Synes det ikke som om vi alle sammen har en slags “Rebel without a Cause” syndrom?

@Steffen:
De “religiøse vælgere” en af de “red herrings” som den liberale presse har indoktrineret europæerne med!

Don’t worry about it!

Please!

Jeg kender folk af alle religiøse vendinger, men kan aldrig sige at deres religion har meget at gøre med deres politik, hvis man da ikke taler om de “liberale”, hvor “choice” kun betyder DERES “choice”. Er det ikke det samme som “religiøs” fanatsime?

PHT
Branford, Connecticut

@Steffen:

Ms.Monica var ikke “skandalen”, selvom det var smagløst af Clinton at gøre hvad han gjorde lige på kontoret i White House mens han var på telefonen med statsoverhoveder!. Hvis en president ikke kan finde et bekvemt til denslags droit de signeur, hvem kan så?

Skandalen var todelt:
For det første er det prima facie “sexual harrasment” at have sex med en underordnet i dette land.
Hvis jeg var blevet fanget i denslags og ikke havde taget min afsked før dagens udgang, så var jeg blevet fyret – basta!
For andet var det, at Clinton løj for domstolen, altså méned, tror jeg det hedder på dansk, der fik ham impeached. Ikke “sex” som europæerne synes at foretrække det som en undskyldning.

Måske var han bare en “gentleman who does not tell”, men det skulle han da have tænkt på før han indlod sig med Ms.Lewinsky!

PHT
Branford, Connecticut

@ PHT

Enig i mange af dine synspunkter, men det er vel ikke helt urigtigt at der er en mere aabenlys religioes indblanding i politik herovre end du ser i Danmark. Du bor i Conecticut, men hernede i Maryland er det mere tydeligt, og hvis du rykker ind i bibelbaeltet bliver det endnu mere markant. Helt saa galt som den liberale presse fremstiller det er det ikke, det er jeg enig i.

Ogsaa meget enig i at at de liberale, specielt oppe paa dine kanter, kan vaere vederstyggeligt “hellige” naar det kommer til at deres mening er den eneste rigtige. Og ligesaa er de venstresnoede paa den anden side Dammen.

@Steffen

“Som jeg forstår det, er hovedparten af de stækt religiøse vælgere ikke særligt velhavende. Hvorfor stemmer de på et parti der, i det mindste de sidste 8 år, helt åbenlyst har tilgodeset de mest velhavende?
Hvorfor fravælger de en offentlig sygesikring, som de har fordele af?”

Det er nok den stoerste og vigtigste forskel på amerikanske og europaeiske vælgere: Amerikanske vaelgere stemmer i langt hoejere grad udfra grundlaeggende overbevisninger og principper. Europaeiske vaelgere stemmer paa den kandidat, der lover flest af andres penge til den sociale gruppe, man selv tilhoerer.

For danskere drejer det hele sig altid om penge: Flere penge til de arbejdsloese, boernefamilierne, studerende, de gamle, de unge, dem midt imellem og alle de andre “svage” grupper. Hvem tager mest fra de andre og giver til mig?

Personligt vil jeg langt hellere leve i en trailerpark paa den amerikanske praerie og selv forsoerge min familie ved at arbejde som landarbejder for 50 kr. i timen end at vaere parkeret i et eller andet socialt betonbyggeri i en graa forstad til en europaeisk storby og gaa tiggergang til kommunekontoret hver maaned. Den “praeference” har de fleste amerikanere, men meget faa europaeere forstaar det, for “man har jo mere paa bundlinjen!”.

Det er en kulturel forskel og derfor ikke noget, man umiddelbart kan saette sig ned og “forstaa”.

Mvh.

Klaus – for nogle år tilbage var der en artikel i The Economist, som gennemgik fordele og ulemper ved de europæiske systemer til sygesikring og det amerikasnke, som I vist kalder “socialized medicine”. De markedskrafter som normalt hyldes for effewktivitet er på forunderligvis sat ud af spillet, fordi selv om I har adgang til verdens bedste health care, så er den meget ulige fordelt (hvilet skurrer fælt i vores “socialistsike” ører), og den healtt care er også samtidigt verdens dyreste.

Og om Bush: den mand havde oprindeligt solgt sig selv som “the great uniter”, mens i executionen blev han jo til en Mother of All Splitters.

Et lille, og i de store sammenhænge ligegyldigt, men kendetegnende eksempel: En utrolig mængde energi blev postet i DOMA – Defence of Marriage Act, hvor man har gjort noget så uamerikansk som at fjerne rettigheder fra en 5-10 % af befolkningen. Det fuldstændigt besynderlige argument var, at ved at fjerne rettigheder fra de homoseksuelle så ville det, på en eller anden mystisk, og ikke nærmere specificeret vis, gøre livet bedre for de ikke homoseksuelle. Alt dette under ledelse af dét parti, som ellers – officielt – holder på, at staten skal blande sig i videst mulig omfang udenom folks liv (hvis man skal tro deres egne udtalelser).

Så jo, der er mange ting vi ikke “forstår”, når set igennem vores europæiske briller.

Diktatorisk taktik fra Det Hvide Hus omkring “the Bailout vote” inkluderede trusler om undtagelsestilstand.

http://www.opednews.com/articles/Representatives-Were-Threa-by-Patrick-Henningsen-081004-301.html

http://www.youtube.com/watch?v=gnbNm6hoBXc

And by the way, neither George W Bush nor Dick Cheney compare to Harry Truman. They are simply too criminal and anti-constitutional.

Klaus;

glimrende indlæg. Her i landet har vi en snylterkultur, der præger hele landet og hele det danske samfundssystem. Hvis man ikke deltager i den, får man at vide at man enten er “dum”, “egoistisk” eller “ikke smart”. Man skal jo være smart og udnytte mulighederne. Desuden er der nærmest indført en slags Berufsverbot for folk, der ikke støtter de høje skatter og det vanvittige regelbureaukrati. Resultatet af dette system er Verdens højeste skatter og afgifter og er befolkning, der er suget tør for initiativ, ideer og virkelyst, ja ligefrem også livslyst. Mange er ligeglade. Folk er blevet umyndiggjorte zombier, der bare gør som de får at vide. Det sjove ved det her er jo så bare at folk stemmer på nøjagtig de samme partier som altid- partier, der intet vil forandre. Snarere tværtimod, de vil forøge skatterne og bureaukratiet. Jeg tror at hvis man satte sig ned og fortalte en amerikaner om det danske samfundssystem ville han/hun have svært ved at tro på hvor slemt det egentlig er.. og ville nok slet ikke kunne fatte hvorfor folk gør oprør..

Interessant blog af Poul Høi og der har været mange glimrende indlæg i kommentarerne. Jeg kunne godt tænke mig at vide mere om, hvad det er, amerikanerne er så trætte af ved Bush, for hver gang jeg taler med en amerikaner så forsvarer de ham dybest set og forventer også at McCain uden tvivl bliver præsident den 4.november uanset hvad meningsmålingerne fortæller nu, og fortsætter den nuværende linie i Irak og Afghanístan. Personligt synes jeg at Bush er en blanding mellem godt og dårligt. Jeg synes at det virker som om at det, USA nu er på vej henimod, er at se indad og rette op på de problemer de selv har, mens man beskæftiger sig lidt mindre med udenrigspolitiske fejder.

Rettelse til mit indlæg af 5.oktober 12.01: der skulle selvfølgelig stå “og ville nok slet ikke kunne forstå hvorfor folk IKKE gør oprør..”

Jeg er ved at være lidt træt af diverse indlægsskriveres sværmeri for the “man in the Stréet” og udråber hver eneste der har mere end 10 års skolegang som elitær. Bare se den sidste vicepræsident-debat: Her står en erfaren senator fra små kår, med en juridisk uddannelse og præsenterer veltalende(på trods af han har en medfødt talefejl) sine argumenter overfor en Guvernør fra det mest folkefattigste område af USA, med en bachelor-uddannelse og lirer indstuderede svar af, uden rigtigt at deltage i debatten. Istedet bliver hun ved med at fremhæve sin Joe-sixpack/hockeymom status som værende kvalificeret til et embede der ultimativt kan komme til at sidde med den røde knap, og skal sætte sig ind i den virkelig verdens komplekse problemer. Alene valget af hende som kandidat burde diskvalificere Mccain som egnet præsident-kandidat, og især når han gerne betegner sig selv som “Maverick”. Det kan godt være denne betegnelse vækker romantiske følelser om fordums tider, hvor USA troede man egenhændigt kunne magte verdens problemer, men idag er det langt fra hvad der er behov for.
@Bodil Dinges
Jeg referer til et indlæg som du tidliger har afgivet, hvilket går ud på i Din verden eksisterer Iagtagere og Klodsmajorer. Jeg tænker verden har set nok til klodsmajorer i de sidste 8 års administration. En anden ting: det er meget fint at referere til den pseudo-psykologiske neoliberalist Mr. Krauthammer, MEN Krauthammer er jo også fortaler for at USA skal melde sig ud af FN, hvilket enten i din bevidsthed gør ham til stjerne, men i min bog nærmere gør ham til hvad man kalder et “nut-job”.
Jeg ved ikke hvorfor man i USA falder for “man in the Street”-retorikken ? Enten er det form for paranoia, at netop en præsident der kan håndterer flere emner pragmatisk er sværere at forstå, end en præsident, der koger alt ned til en håndfuld dogmatiske synspunkter, og bliver hængende ved disse til den bitre ende, på trods af de skiftende forudsætninger. Det er jo ingen tvivl om Jens Otto Krag aldrig ville have en chance i USA med sine standpunkt.
@Klaus og Steen Thaulow
Jeg bor ikke længere i Danmark, men jeg kan ikke genkende den fortolkning af de danske forhold. Jeg blev beskattet i højeste indkomstklasse, og betalte gerne min skat fordi de danske skatteregler var strømlinet og enkle, og man vidste hvor pengene blev brugt til. Det er ikke alene min opvækst, men også min økonomiske opfattelse at en mindre udligning af forskel i fordelingen goder, skaber et mere stabilt samfund. Det faktum at Du gerne hellere ved sidde i en trailer-park og passe dig selv er sikkert meget godt for dig selv, men er jo en dybt simpel og egoistisk tanke, der ikke skaber en stabilitet på et nationalt og globalt plan. Det kan man jo så være ligeglad med, så længe man kan arbejde og ikke bliver syg eller bliver ramt af alverdens mulige ulykker.
Åbenbart står jeg ikke alene med denne holdning, som I kan se disse to artikler.
http://abcnews.go.com/2020/story?id=4086092&page=1

og http://www.cbsnews.com/stories/2008/02/14/60minutes/main3833797.shtml

og

http://edition.cnn.com/2008/HEALTH/07/02/nations.happiness/

At Repuplikanerne har haft så stor succes de sidste mange år, skyldes primært at det kun er omkring 50 % af vælgerne der stemmer. Ved Bush-Kerry stemte kun 56 %. Samtidig har Repuplikanerne været langt bedre til at få deres potetielle vælgere til at stemme.

Alvorlige problemer i økonomien og ikke mindst Obama og Hillarys fantastiske valgkamp, har fået langt flere i USA til at interessere sig for politik.

Selvom mange skuffede Repuplikanerne sikkert bliver hjemme denne gang, vil stemmeprocenten sikkert alligevel ende et sted 60-70 %. Først og fremmest fordi Demokraterne denne gang vil få langt større held med at få folk til at stemme – ikke mindst blandt førstegangsvælgerne.

Så det eneste der kan redde McCain er at overbevise USA om at Obama er terroristelsker, muslim, spion eller lign. Latterligt, men som i ved er de godt igang ….

Jeg har læst en del af indlæggene i debatten og jeg har forståelse for de meget forskellige meninger der er omkring Bush. Jeg er enig i at USA er meget forskelligt fra Europa – ligeså forskelligt Som Rusland er fra Danmark hvad angår valg af politikere. Men jeg må også indrømme at Bush aldrig har været min livret. Jeg forstår baggrunden for at han blev valgt i år 2000 – der var brug for et skifte som der altid er i politik. Men Bush har aldrig været den løsning på problemet som der blev krævet. Uanset hvad holdningen er til Bush og republikanere efterlader han USA i en langt værre situation – for ikke at sige landets værste krise siden 2. verdenskrig og det er ikke kun pga udefrakommende faktorer men i langt overvejdende gras pga de valg han har foretaget i sin præsidentperiode. Jeg ved at europæiske medier er imod ham og selvfølgelig dvæler ved det negative – men Bush er i høj grad selv i stand til at få det til at fremstå endnu mere negativt – hans manglende viden og kombinationen af “jeg alene vide” er ikke en god cocktail når man skal forholde sig internationalt. Og jeg er fuldstændig enig med artiklen i at en af Bush’s problemer er hans sort-hvide tankegang. Efter ophold i USA er det dog også min erfaring at dette er en af bagsiderne ved det amerikanske samfund – der er mange sort-hvide tænkere og det gælder alle samfundslag. Så Bush har tiltalt store dele af befolkningen når han forholder sig til verden som sådan. Men nu trænger USA altså igen til et skifte – det er ikke mere nok at forholde sig sort-hvidt til tingene. Og uanset hvad man mener om republikanere må jeg indrømme at jeg ikke ser meget fornyelse i en 72-årig krigsveteran. Jeg må nok indrømme at alene alderen kan få det til at gibbe i mig. Jeg har intet imod erfaring men der er altså også en grund til at der ikke er såmange 72-årige i topledelser rundt omkring i verden – det er simpelthen for hårdt når man når den alder.

Bodil Dinges:
“Her er Charles Krauthammers perskektiv :
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/09/18/AR2008091803049.html

Jo, men Krauthammer fremstår jo som decideret pinlig – Et par udvalgte godbidder:
“But the question remains as to whether the now-likely outcome — transforming a virulently aggressive enemy state in the heart of the Middle East into a strategic ally in the war on terror — was worth it. I suspect the ultimate answer will be far more favorable than it is today.”
Kodeordet er “now-likely” – hvem er det lige, der tror på, at et shia-domineret Irak indenfor overskuelig tid bliver venligsindet overfor USA eller bare en allieret mod terror? Hvordan skulle Irak kunne blive det, når det er velkendt at den terror der er vendt mod vesten udspringer i Afghanistan, Pakistan og Saudi-Arabien?

“When I asked the president about his one unambiguous achievement, keeping us safe for seven years”
Wow. Mon indbyggerne i St. Louis også mener at præsidenten har formået at beskytte dem i de seneste 7 år? eller er Krauthammer mon bare et fjols?

@Thomas, AAlborg,
Citat:
““When I asked the president about his one unambiguous achievement, keeping us safe for seven years”
Wow. Mon indbyggerne i St. Louis også mener at præsidenten har formået at beskytte dem i de seneste 7 år? eller er Krauthammer mon bare et fjols?”

Mit svar: De er stadig i live.

Mindst 1.836 af dem er ikke, takket være en amatøragtig forbyggelsesindsats, som skyldes cronies udnævnt af Bush og at penge til forebyggelse i stedet blev brugt på at spionere mod det amerikanske folk.

@Thomas, Aalborg,

Saa der er 1836 indbyggere i St. Louis der er doede af “en amatøragtig forbyggelsesindsats, som skyldes cronies udnævnt af Bush og at penge til forebyggelse i stedet blev brugt på at spionere mod det amerikanske folk.”

Kan du uddybe det lidt bedre?

@Thomas,Aalborg
Jeg forstår ikke indlægget? Hvad dræbte de 1,836 indbyggere i St.Louis, hvad var den “amatøragtige forbyggelsesindsats” og hvad har det med “spionering” at gøre?

PHT
Branford,Connecticut

Den føderale regering havde ansvaret for digerne i St Louis, som brød sammen. Regeringen har systematisk udsultet alle dele af de offentlige budgetter for at få råd til militærudgifter og for at få råd til de iøvrigt forfatningsstridige overvågningsprogrammer, som er en del af terrorlovene.
Mon ikke de også havde reageret _en smule_ hurtigere, hvis Al Qaeda havde sprængt digerne?

@Thomas, Aalborg,

Det er meget svaert at tage en person alvorligt, der haevder at have stor indsigt ialt vedr. amerikansk politik, men tilsyneladende i kan kende forskel paa St. Louis og New Orleans.

@Bodil Dinges
OK, så fik vi DET klarlagt!

Gad vide om vor Aalborgensiske orkanspecialist lagde mærke til at det var staten Louisianas Democrat’iske guvernør og New Orleans’ Democrat’iske borgmester der lod borgerne i stikken, bl.a. ved at lade hundredevis af skolebusser blive oversvømmede i parkeringspladserne istedet for at blive brugt til at evakuere bebyggerne, mens politiet flygtede, hvis de da ikke var ved at afvæbne borgerne så de ikke kunne forsvare deres hjem imod røverierne. Et typisk exempel på den plantagementalitet skabt af den “liberale” social engineering der har ødelagt den sorte mellemklasse i USA i de sidste fyrre år.

Og så valgte staten Louisiana en Republican’er – af Indisk adstamning – som deres nye guvernør efter Katrina.

Mærkelig nok at man ikke har hørt de samme ramaskrig om redningen og nu genopbygningen i Galveston, Texas der jo også blev ødelagt af en orkan, men hvor folk rullede skjorteærmerne op for at genopbygge byen, istedet for at sidde og beklage sig over at Uncle Sam ikke kom for at gøre det for dem!

Det var forresten frygtelig dårlig planlægning fra W’s side at han fik en orkan til at ramme Texas! Det var vel nok et fejlskud!!
Tsk Tsk

Bodil – Stockholm er da Danmarks hovedstad? Eller er det Amsterdam? Yeah! That’s IT! Amsterdam

Undskyld mig, men efter at have læst hvad folk had skrevet i denne blog i denne omgang og har været meget imponeret – og jeg er ikke sarkastisk – det har været en nydelse, så blev jeg altså overrumplet af vor ven fra Aalborg, der forresten er en fin by!
Gad vide om han nogensinde har været i en orkan – som jeg selv har prøvet et par gange. Det er mere end de fleste “autoriteter” kan klare – lige meget hvad parti eller ideologi de tilhører!

PHT
Branford, Connecticut

@PHT,
Og gad vide om vores ven fra Aalborg ved at den federale regering, ledet af “storforraedderen” W har bevilget penge til New Orleans adskillige gange til at forbedre digerne saa de kunne tage en kategori 5 orkan (som Katrina) og at de korrupte myndigheder i Louisiana og New Orleans brugte pengene til noget andet og haabede paa ikke at blive ramt af en kategori 5 orkan. Jo, Poul Hoi og co. har soerme holdt de gode danskere godt informeret. Velkommen til Amerikanske Tilstande.

Lad os se: så med andre ord, Michael “Heckuva job” Brown faldt på sit politiske sværd for på bedste kristne vis at tage faldet for Kathleen Blanco og Ray Nagin? Og Bush accepterede det af den grund? Sorry folks, en sådan forklaring er ikke troværdig :-)

Det er tydeligt, at de amerikanske stemmer herinde repræsenterer et bestemt syn på USA, som er tæt forbundet med det republikanske parti. Her forholder man sig slet ikke til de gigantiske problemer, som 8 år med Bush har efterladt USA i. Det er tilsyneladende helt glemt, at Bush talte om forsoning hen over midten efter hans dommersejr i 2004 og derefter gjorde præcist det modsatte. Bush er som PH er inde på en tragedie som præsident.

Ja, så endte Poul Høi´s artikelserie, som det var forventeligt, nemligt med et gennemført karaktermord på præsident BUSH.

Selvfølgelig passer det ikke, når Høi skriver, at han egentlig synes om manden, dette er blot et jornalistisk fif for at krydre artiklen lidt. Han hader og afskyr ham, som alle Rådhuspladsdanskere har gjort det fra dag 1, hvor han indtog Det Hvide Hus.

At man aldrig bliver populær på at indlede en krig, har Bush givetvis vidst, men at han sørgede for at befri verden for en ærkeslyngel som Saddam Hussein, burde måske alligevel give anledning til en vis respekt.

Jeg tror, der er nogle, der stadig husker bilerne med glade iraqere i Danmark, som kørte rundt og jublede, da saddam blev afsat.

Det turde vel også have en vis værdi, at det iraqiske folk nu frit kan vælge deres regering, og Bush-haderne, deriblandt Høi, skylder os svar på, hvorfor de aldrig kritiserer de islamistiske fanatikere, der er skyld i utallige mord på civile i Iraq, og som tvang FN til at trække sig ud af Iraq, for det var jo meningen, at FN i væsentlig grad skulle stå for opbygningen. Husk også på, at koalitionen af frivilllige siden invasionen har været i Iraq på et FN-mandat.

Når nu Høi har fejret sin artikel, den må give mange gratis omgange fra vennerne på Rådhuspladsen, håber jeg, at tømmermændene må melde sig.

Med ønsket om et mere sobert indlæg fra Høi en anden gang.

Den “kære” Bush

Har læst en del af de meget sigende indlæg under dette emne. Men der er andre hændelser fra hans tid som førstemand der har brændt sig væsentlig mere fast hos undertegnet end som så.

1) Blev Al Gore ikke snydt så det drev ned af væggen i Florida?? Fin tælling på forældet teknologi.. – jeg følte verdenen havde mistet noget den dag.

2) I timerne efter 11. september – citat “we will hunt those “foks” down”. I en sådan situation burde enhver reel stærk leders karrakter stå lysende klar – jeg græd næsten den dag.

3) Kathrina – ja, det efterfølgende hændelsesforløb viser først en utvetydig arrogance og dernæst en overspillet embedsrolle, som selv er Tom Cruise værdig.

Jeg har mistet ALT for det land, som før gik foran. En tro der allerede vaklede ved mine første besøg i det centrale USA for år tilbage. Jeg håber inderligt, at den gud det amerikanske folk tror så inderligt på, vil vise dem vejen ud af det tomrum de selv har skabt.

Tomrum. Impulshandlinger, dårligt spin, manglende medfølelse og overspil er nok det jeg vil huske Bush for. Har faktisk ikke noget imod manden som sådan. Ser det som en kædereaktion efter han vandt i Florida. Han skulle blot ikke have været præsident. Det må den amerikanske befolkning tage på sine egne skuldre. Om jeg fra starten var uening med det amerikanske folks beslutning – oohh yes..

Det kan godt være at Bodil Dinges lever i luksus og det er da kun godt – men der er altså 40 millioner amerikanere som lever på fattigdomsgrænsen og ikke har sygesikring. Det er ca. 12% af den amerikanske befolkning og det er altså i overkanten efter min mening. Det kan kun afstedkomme sociale problemer med en masse kriminalitet til følge – ligesom vi har det i ghettoer i flere af de største byer i Danmark fordi skiftende regeringer – især venstrefløjens, har svigtet deres opgave og tillaldt en hæmningsløs indvandring. Det er skuffende at republikanerne ikke har en lidt mere social- og miljøvenlig profil og på mange områder virker mere primitive end de værste bananstater rundt omkring i verden. Nu opstiller de endnu en fuldstændig inkompetent kandidat til et embede – Sarah Palin – som vel nærmest hvad uvidenhed angår er amerikansk politiks svar på Paris Hilton.

Gad vide, om ikke Bodil Dinges og PHT skulle overveje at holde sig til emner, de ved noget om, i stedet for at råbe op om “plantagementalitet” og “korrupte lokalpolitikere” i Louisiana.

Titusindvis af amerikanske borgere – hvide såvel som sorte, rige såvel som fattige – fik deres liv komplet og aldeles ødelagt pga. det føderale systems inkompetence. Det var ikke kun de fattige sorte borgere i New Orleans. Og så er det iøvrigt kamphamrende racistisk at tale om “plantagementalitet” i det hele taget.

Har borgerne i New Orleans ikke smøget ærmerne op? Er de blot en flok dovne negre, PHT? Hvis du har lyst kan du sende mig dit kontaktinfo, så skal jeg med største glæde sørge for at sætte dig i kontakt med de første 20 mennesker, der har genopbygget deres hjem VED EGEN HJÆLP pga. at pengene fra det offentlige (kald det regeringens aflad) stadig ikke er kommet ind på kontoen. Vi taler skolelærere, politibetjente, industriarbejdere, hotelpersonale. Alle har de gravet så dybt i lommen som de kunne for at kunne blive og hjælpe med at genopbygge den by, de elsker. Måske et møde med nogen af disse mennesker ville få den kære PHT og Bodil Dinges til at holde op med at pisse på andres flid og arbejdsomhed blot for at score et billigt, politisk point?

Angående digerne (og de korrupte politikere): De penge, der blev bevilget til at bygge og vedligeholde digerne var IKKE, jeg gentager, IKKE administreret af Louisiana, men af det føderale ingeniørkorps. Det er en usandhed i første klasse at påstå andet. Og pengene var blevet mindre og mindre i årtier inden Katrina. De nåede faktisk et lavpunkt under Bush-administrationen før Katrina (omend skylden for dette nok mest ligger i Kongressen, som jo bevilger pengene). Faktum er, at dette var en katastrofe ene og alene skabt af den føderale regerings laden-stå-til. Hvis digerne rent faktisk havde levet op til, hvad de lovede, så havde 1800 mennesker stadig levet idag.

Der er helt klart skyld at lægge på både borgmester Nagin og tidl. guvernør Kathleen Blanco (som den kære fr. Dinges iøvrigt i et tidligere indlæg fik kludret op i navnene på – så lad nu være med at kaste med sten efter den gode Thomas), men det altovervejende ansvar for katastrofehjælp ligger altså på det føderale system og ikke lokale politikere. Kathleen Blanco blev ganske fortjent stemt fra bestillingen, og Nagin står for tur næste gang, omend han af uransagelige årsager blev genvalgt lige efter orkanen.

Et sidste spørgsmål: de titusindvis af mennesker i Mississippi og Alabama, der stadigvæk lever i trailere og stadig venter på hjælp for deres posttraumatiske stressymptomer og formaldehyd-relaterede sygdomme fra de uddunstninger, FEMA-trailerne udsatte dem for: er de også ofre for korrupte politikere i Louisiana?

Mvh Troels Adrian

PHT har givet svaret på hvorfor det gik så galt i Louisiana. De stemte demokratisk! Bush var klar over at en kategori 5 orkan ville ramme staten, og da det var en demokratisk stat blev han hjemme. Da Texas blev så ud til at blive ramt af en kat. 5 orkan (det blev vist kun en kat. 4) skyndte Bush sig ned til Texas. Texas er jo hans hjemstat og republikansk!

Republikanerne hader Clinton fordi han skabte økonomisk vækst uden at gældsætte den armerikanske stat, modsat Reagan og 2*Bush.

Det var sjovt at følge valget til kongressen i 94 hvor en af republikanernes mærkesager var at regeringen ikke måtte bruge flere penge end den fik ind. Det havde man sjovt nok glemt da Bush kom til.

En anden ting som bliver nævnt er Clintons “svage udenrigspolitik” Uden at man fortæller hvorfor man synes den er svag.

Så hellere Reagans “stærke udenrigspolitik”, hvor det vigtigste var at bekæmpe kommunister med alle midler. Støtte til Pakistans præsident, som var den der begyndte islameringen af Pakistan, og støtte til de “afganske frihedskæmpere” herunder de folk som blev til Taleban og en støtte til de arabere som ville hjælpe i afganistan herunder Osama Bin Laden.

Til Klaus

Forskellen på europærerne og armerikanerne er at europærerne ser på hvad de får ud af deres skat og armerikanerne hvad de betaler i skat!
Bush sr. tabte valget i 1992 på hans udtagelse i 1988 “no new taxes”.

At det kun er lidt over 50% af armerikanerne som stemmer skyldes jo nok at man skal registrere sig som vælger. Dette kræver at man b.la har fast bopæl. I europa er man automatisk
vælger når man når den rette alder. Samtidig er Danmark et land hvorimod USA er en samling af stater der hver især hytter deres eget skind/stat. Det er måske også grunden til at folk tillid til kongressen kun er 11 %.

Og nej. Jeg er ikke venstreorienteret, men en borgerlig der også kan se fejl begået af brogerlige.

@Peter G,
Michael Brown var embedsmand, der kan fyres. Blanco og Nagin var politikere der kun kan fyres af vaelgerne eller gennem en meget langsommelig juridisk process.

@M Hannibal,
Al Gore tabte Florida i 2000. Get over it. Der har vaeret utallige uafhaengige taellinger (bl.a. NYT) og de har alle sammen fundet at Bush vandt meget knebent. Hvis taellingerne havde vaeret anderledes ville du have hoert et ramasprig verden aldrig nogen sinde har hoert mage til.

@Thomas Rasmussen,
Det er estimeret at der bor omkring 20 millioner ulovlige indvandrere i USA. Mange af dem har bragt utrolig kyniske og anarkistiske holdninger med dem baseret paa at de kommer fra lande mere korrupte end USA (og meget mere korrupte end Danmark, der er det mindst korrupte land i verden) og derfor ikke har nogensomhelst tillid til myndighederne, incl. politiet. Det goer USAs problemer meget mere komplicerede.

@Troels Adrian,
Min datters bedste veninde er lige kommet hjem fra New Orleans, hvor hun har arbejdet hele sin sommerferie som frivillig i genopbygningen. Maaske ville det vaere en god ide for dig at proeve, saa din passion kan blive brugt mere konstruktivt. Der er mange triste og uretfaerdige skaebner, og der er mange ting der kan goeres/kunne have vaeret gjort bedre.

@Bodil Dinges,

Jeg ville sætte meget stor pris på, hvis du lod være med at gøre dig antagelser om min sociale samvittighed.

Det faktum at du har bekendte, der har været i New Orleans og deltage i genopbygningen, gør det jo blot endnu mere utroligt, at du kan ligge inde med så store mængder misinformation om hvad der faktisk foregår – og foregik – dernede.

@Troels Adrian,

Jeg har paa intet tidspunkt antaget nogetsomhelst om din sociale samvittighed – og hvad er de store maengder misinformation jeg er skyld i?

“Kan du huske Bush? Ham præsidenten?”

Nej. Ikke længere! Men der er jo heller ikke noget der er værd at mindes. Farvel og (ingen) tak…

Goodbye and good riddance as we say here.

Til Bodil Dinges

Jeg er kommet over Florida i 2000 – men det er stadig en begivenhed som har brændt sig fast, og som jeg altid vil være “typisk” Bush. (om man vil kunne kalde det det) Det afgørende for mig er, hvor tæt på det var at vores verden i nyere tid så anderledes ud. Endnu mere relevant taget i betragtning af, hvorledes man i dag må betragte Bush Jr. som en af de dårligste præsidenter – Hvis ikke DEN dårligste.
Jeg gentager – har ikke noget mod ham som person – men han var blot ikke den rette som præsident. Det må betragtes som en dobbelt fadæse af det amerikanske folk kan tage deres demokrati så ufattelig let. Hey – lad os vælge ham hele 2 gange.. jubii. For det var nemli en endnu bedre ide!! For mig virke valget af Bush jr. som en ren sommerfugleffekt – hvis jeg må tillade mig at bruge et hollywood citat (jurasic Park). RIP!

@ M. Hannibal,

Her er hvad Thomas Sowell har at sige om det kommende valg:

http://townhall.com/columnists/ThomasSowell/2008/10/03/do_facts_matter?page=2

I mit indlaeg overfor gav jeg link til side 2 af artiklen. Her er side 1:

http://townhall.com/columnists/ThomasSowell/2008/10/03/do_facts_matter?page=1

[...] I fredags (den 3. oktober) bragte Berlingske Tidende en tankevækkende artikel af USA-korrespondenten Poul Høi under overskriften “Manden fra Enron“. [...]

For god ordens skyld, mht Høi’s indlæg:
Generelt på blogs er det i høj grad udtryk for egne holdninger, og ikke objektive meningstilkendegivelser. Det er det genrelle layout for blogs, og grundet det er der heller ikke noget odiøst i det, hvis Høi’s meninger kommer til syne her. ( man kan diskutere alm artikler ).

Mht almene artikler så er aviser og nyhedstidender pr definition altid farvet af et vist niveau af politisk ståsted. Da der ikke er en definition på korrekt og falsk i en række komplekse sager, vil der altid være en konflikt på dette område.
Så tendensen til generelt at “sable” en journalist ned for at “farve sandheden” er i flere tilfælde en anelse misplaceret.

Bush har været en dundrende succes. Han har siddet i to embedsperioder og har formået at implementere alle de tiltag, som hans bagland har ønsket, samt at sikre dette bagland økonomisk og politisk. Stort set alle de planer, der blev sat i værk af hans bagland, er det lykkedes at få igennem. Han har fuldt ud spillet sin rolle til A+.

Både subprime, krigen mod Terror, Patriot Act og Military Act blev implementeret i hans embedsperiode, “according to schedule”. Det vil han blive husket for. En yderst succesrig periode for ultracon-eliten med JP Morgan/Morgan Stanley og Halliburton i spidsen.

Krisen, der skabtes med absurd lav kunstig rente og aggresive låneformer som beskrevet af Spitzer i Washington Post, har sikret den gamle elite kontrollen igen – senest med JP Morgans opkøb og udraderingen af Morgan Stanleys investment banking konkurrenter – at de så yderligere har profiteret på Irak-krigen både politisk og økonomisk, er jo blot optimalt.

Det er derfor ikke overraskende, at han har trukket sig tilbage allerede. Sket er sket.

Skriv en kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites